Onaantastbare Hollanders

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Jul 2 13:17:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eens, met dien verstande dat je die talibani niet zomaar los kan zien
van de burgers, zoals in elke oorlog, daar zit hem nu juist het
grootste probleem.

En natuurlijk steun jij jouw neefje en dus ook zijn maten. Voor hen en
voor jou is het er ongeschonden uitkomen immers het belangrijkste
doel. En dat doel heiligt voor hen vele middelen. Logisch.

Voor niet direct betrokkenen ligt dat dogmatische 'we steunen de
troepen' echter wel wat anders. Want wat immers als blijkt dat de
militairen daar de situatie slechts verergeren, steunen we ze dan nog?
Zou niet moeten natuurlijk, maar zo is het meestal wel. Zie Vietnam,
Irak, en in zuid-Afghanistan dreigt hetzelfde te gebeuren.

Overigens, als je ze niet steunt in wat ze doen wil dat m.i. niet
zeggen dat je vindt dat ze er verantwoordelijk voor zijn, of erger,
dat je ze er de schuld van geeft. Dat zal ik niet snel doen, behalve
bij oorlogsmisdaden zoals in Abu Ghraib. De eindverantwoordelijken
voor deze oorlog zitten uiteraard in Den-Haag.

Maar om ze nou maar alle middelen te geven (we steunen ze) om daarmee
de verhouding vermoorde 'vijanden' / eigen slachtoffers maar flink op
te kunnen krikken (ook al is dat zogezegd om het primaire doel om het
aantal eigen slachtoffers te minimaliseren), nee, daar kan ik niet
voor zijn. Dan liever geen steun aan de troepen.

Groeten,
Mark Giebels