Koerscrisis: Van der Laan dient geroyeerd te worden als D66-lid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jul 1 01:34:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>Hein,
>
>Jongen, in afwachting van je kandidaatstelling voor de volgende
>parlementaire periode raad ik je aan nog eens het handboek van Oud of
>Duynstee of zo iemand door te lezen. Je komt dan ongetwijfeld terecht bij
>minister Stikker, die door een meerderheid van de Tweede Kamer werd
>gesteund, maar niet door zijn eigen VVD-fractie en dus prompt aftrad (om
>s.g. van de NAVO te worden).

Wanneer een enkele minister of staatssecretaris geen steun meer geniet
van zijn eigen partij, is het gewoonte dat die minister of
staatssecretaris aftreedt. Anders is het met een geheel kabinet. Een
kabinet (de regering) treedt af op het moment dat er een aangetoonde
vertrouwensbreuk bestaat tussen de meerderheid van de
volksvertegenbwoordiging en de regering. Deze gewoonte is ontstaan in de
19e eeuw, toen de kamer bij herhaling de begroting van de Minister van
Kolonieën afkeurde. De Minister stuurde het parlement twee maal naar
huis, en dwong daarmee nieuwe verkiezingen af, maar uiteindelijk won de
kamer en trad hij af. Hij genoot niet meer het vertrouwen. Zo ontstond
de vertrouwensregel. In principe kan bij een breuk kamer-regering de
regering het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitschrijven,
maar die gewoonte wordt naar mijn weten niet meer toegepast.