PvdA zet Pechtold voet dwars

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jan 25 22:05:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Om toch gebruik te kunnen maken van de algemeen aanwezige sterke
> sentimenten (en wettelijke regels) over bescherming van eigendom en
> tegen diefstal heeft men blijkbaar bedacht dat men het beste de term
> 'eigendom' kan gaan hanteren om een vruchtbaar geestelijk kader te
> scheppen ter optimale behartiging van de eigen belangen.

OK, nou begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben trouwens voor bepaalde vormen
van IP. En gegeven dat je IP-rechten ook inderdaad kunt verkopen, verhuren
etc. gaat het zich daardoor wel steeds meer gedragen als eigendom. Dan
vind ik IP niet zo'n rare term. Een heel andere vraag is wanneer is IP
wenselijk en dat moet je apart bekijken en je niet laten leiden door
allerlei taalspelletjes.

> Ook het
> bijeentrekken van verschillende zaken onder één noemer maakt het
> mogelijk om een zuivere discussie te saboteren en om stemming te maken
> met feitelijk niet ter zake doende associaties. Dezelfde techniek die
> Bush & Co gebruiken met hun 'Weapons of mass destruction'.

Mee eens. Zo ook bij software patenten. Daar doet men alsof patenten voor
software te vergelijken zijn met die op hardware en dat het ontbreken van
bescherming voor software een rare uitzondering is. In werkelijkheid zijn
SW patenten veel verstrekkender dan die voor hardware en haalt niemand het
in zijn hoofd dat voor hardware toe te staan. Ook de suggestie dat de
keuze zou zijn tussen SW patenten enerzijds en helemaal geen IP voor
software is pure misleiding.

> Vergelijk ook het raadselachtige gebruik van de term 'piracy' voor het
> schenden van copyright.
>
> Zo duidelijk genoeg?

Yep.