Truttige wetjes van ASO

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Jan 25 11:46:31 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Zo is het Bart en Ger. Ik wacht eerlijk gezegd op de volgende stap en dan gaat het allemaal nog veel erger worden: Je moet je verplicht privaat verzekeren tegen werkloosheid en die verzekeraar gaat als je werkeloos wordt onderhandelen met werkgevers om jou ergens te plaatsen. Net zoiets als nu met de gezondheidszorg, maar dan gericht op werk. Een soort geprivatiseerd communisme waar je keuzemogelijkheden als burger zijn teruggebracht tot het jaarlijks mogen wisselen van geprivatiseerd Politbureau... ;-)
>
> Groeten,
> [...]

Nou Mark, in je bedoelde schrikbeeld zit wel een interessant element: de
bemiddelingsfunctie naar werk, opleiding en uitkering is op dit moment
erg onderontwikkeld maar levert volgens mij potentieel veel toegevoegde
waarde. Inderdaad: indien geprivatiseerd!

Ik denk aan het volgende model: jouw geprivatiseerde politburo geven we
een ander, meer sympatiek, etiketje, de bekende techniek van 'newspeak'
:-) namelijk 'life counceling'.

Life counseling buro XYZ zoekt voor je uit wat je allemaal kan, en wil,
en wat je qua opleiding nog nodig hebt, en doet je eventueel een
aanbieding om in je te investeren.

Dat wil zeggen, ze betalen je en ze ontvangen (een deel) wat je
eventueel verdient, en afhankelijk van hoe productief je bent worden de
voorwaarden beter of slechter.

Kun je ergens anders betere voorwaarden bedingen, dan ga je weg, wil
niemand je (meer) hebben dan kom je bij de life counseling van de
overheid terecht (het vangnet). De life counselers zoeken voor je uit of
er eventueel compensatie mogelijk is voor fysieke of mentale beperkingen
(tijdelijk of permanent), of een achterstandssituatie. Het voordeel
maakt komt zo wel indirect bij je terecht, zonder (het grootste deel van
de) rompslomp.

Onder life counseling kan alles vallen, allerlei advies, gezondheid,
stages, personal coach, opleiding, revalidatie, tot ontspanning en
relatie bemiddeling aan toe :-)

Of niets: je doet alles zelf, zoals nu. Maar als de sector goed is
ontwikkeld dan is het net als met brood, dat bak je ook meestal niet
zelf maar laat het over aan mensen die weten hoe het moet.

In principe kan zo een heel ecosysteem van counseling ontstaan, op meer
dan één nivo. Je kunt bijvoorbeeld ook een 'meta' life counseling buro
inschakelen dat voor je in de gaten houdt of je nog wel goed zit bij je
huidige life counseling, of dat je initiatief moet nemen je voorwaarden
te verbeteren (al of niet ergens anders).

Bart

PS. Marc, zo inhoudelijk genoeg?