Iran bombarderen?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jan 18 20:53:20 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat allemaal overwegende denk ik dat een beperkte aanval op strategische
> nucleaire doelen in Iran door een relatief neutrale partij (de EU en/of
> Rusland), uiteraard het liefst met steun van de Veiligheidsraad, het
> grootste perspectief biedt om een escalatie te voorkomen, of tenminste een
> paar jaar uit kan stellen. NOgmaals, uiteraard alleen dan als Iran blijft
> weigeren medewerking te verlenen aan de IAEA.

Je stelt hier in feite de vraag of en onder welke voorwaarden het
gerechtvaardigd is om militair in te grijpen tegen Iran om te voorkomen
dat het het non-proliferatie verdrag schendt. De overige reacties die ik
zag gingen meer over de vraag of Israel meer recht op kernwapens heeft of
niet en wie er allemaal schurken zijn, maar dat zijn zoals je terecht
opmerkte andere vragen. Volgens mij heb je helemaal gelijk dat militaire
actie gerechtvaardigd zou zijn als Iran blijft tegenwerken, mits militaire
actie zin heeft. En de afgelopen dagen las ik dat dat nu juist het
probleem zou zijn. De installaties zijn tezeer verspreid en het schijnt
dus heel moeilijk te zijn vanuit de lucht iets te doen. Als het er toch
van komt, dan het liefst volgens de procedures van hoofdstuk VII van het
handvest van de VN. En onder leiding van het militaire stafcomite, met in
ieder geval deelname van troepen van alle permanente leden, misschien met
uitzondering van Amerika. Maar ja, dat zal denk ik niet gebeuren.