Iran bombarderen?

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Jan 18 19:01:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <HmjE at Home.nl>
> Niet zo raar toch met een land dat zich naast hun land bevind en
> het westen welgezind lijkt te gaan worden. Daar waar het jaren een
> schrikbewind heeft gevoerd middels een Sjah en Irak (onder Sadddam
> oorlog) destijds steunde in de strijd tegen Iran.

Ik snap Iran wel hoor. Daarom geloof ik ook niet dat men slechts vreedzame nucleaire ontwikkelingen nastreeft.

>  > opties over: niets doen of preventief bombarderen van
>  > strategische doelen. Niets doen is levensgevaarlijk,
>
> Blijkens?

Een religieus fundamentalistisch regime met kernwapens....

> De VN mag nu weer de zaken oplossen zoals de Amerikanen die hebben
> veroorzaakt?  Doet me denken aan een andere actuele discussie.

Inderdaad, het is vreselijk.

> Waarvoor, Mark? Wordt het niet tijd dat het Amerikaanse buitenland
> beleid zelf eens onder loupe nemen?

Zekers.

>  > De eerste *echte* golfoorlog kan dan wel eens uitbreken.
>
> Precies, en wat heeft Eurape en Nederland dan gedan dat te
> voorkomen?

Dat is inderdaad de cruciale vraag.

>Wie zijn de werkelijke agressors?

Momenteel hebben we daaraan geen gebrek in de wereld.

> Nee, dat is het scenario waarbij de gehele wereld betrokken zal raken.

Klopt. Hopelijk zal dat ervoor zorgen dat het niet verder ontploft. Iran is immers niet bij machte om het tegen de hele wereld op te nemen. Alleen tegen Israel of de VS (in Irak) is daarentegen wel degelijk een realistische optie.

> Een volk dat geisoleerd wordt zal zich verzetten.

Ik wil Iran nu juist *niet* isoleren, tenminste niet economisch, wel militair strategisch. Geen sancties dan ook als je het mij vraagt. Wel militaire prikacties om nucleaire ontwikkelingen te vertragen.

Groeten,
Mark Giebels