Helemaal geen crisisdreiging D66 over Afghanistan

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Fri Jan 13 10:28:28 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Jan 13, 2006 at 10:01:32AM +0100, Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Ger,
>
> Volgens mij is het enige politieke spelletje dat D66 speelt gericht op
> het creeeren van een mogelijkheid van een inhoudelijk debat voordat men
> het  kabinet laat vallen, als de andere partijen in het kabinet de missie
> onverhoopt toch doordrukken. Maar de kans is groter dat er helemaal geen
> meerderheid zal komen in de TK, dus dan is het probleem weg.

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben gisteren eens eventjes langs die
nieuwjaarborrel/campagnestart gegaan hier in de stad, en daar bleek
zowaar de hele partijtop (fractie+ministers, behalve Bert(!)) rond te
scharrelen plus een stapeltje TV-ploegen. De indruk die ik kreeg is dat
men hem knijpt voor de PvdA. Dwz. men hoopt natuurlijk het kabinet te
kunnen redden en daar dat alleen kan zonder die Afganistanmissie zou men
klem zitten met een ja van de PvdA (en dus een kamermeerderheid) in de
kamer. Vanwege de poging het spel naar de Kamer te verplaatsen horen
we nu al die sussende geluiden. Want men wil niet dat de PvdA ja gaat
zeggen in de wetenschap dat ze daar het kabinet mee omgooien.
Het blijft natuurlijk een rare vertoning, een kabinet dat geen besluit
wenst te nemen. Het lijkt mij dat Balkenende z'n eigen kabinet omzeep aan
het helpen is door de signalen van Bert uit december te negeren en begin
deze week de ramkoers te kiezen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |