Crisisdreiging D66 over Afghanistan

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jan 11 20:44:34 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Hij is in elk geval dapper daar waar de rest van de hotemetoten het
>  lelijk laat afweten.

Mee eens, zowel met Marc als Ger.

> [...]
>
>  Dittrich kruipt momenteel wel heel erg achter Bakker weg. Terwijl hij
>  en Van der Laan nota bene met deze ramp begonnen zijn. Dat is een
>  partijleider onwaardig. Als Dittrich zondag niet in het Buitenhof zit,
>  of vrijdag niet in NOVA, dan moeten we hem dus afschrijven.
>
>  Persoonlijk heb ik zo m'n twijfel bij de uitlatingen van Bertus, maar
>  hij neemt in elk geval z'n verantwoordelijkheid op een moment dat hij
>  kan weten dat er daarop een storm opsteekt. Dat valt alleen maar in
>  hem te prijzen.
>
>  En omdat ik van voorspellen houd: ik denk niet dat het kabinet valt.

Voor de verandering hoop ik nu eens dat je voorspelling uitkomt. Mocht het
toch anders lopen, dan voel ik het meest voor de optie die Mark Giebels
eerder noemde: een zakenkabinet dat met wisselende meerderheden besluiten
neemt. Maar ik vind het wel een erg spannende optie, een beetje te
spannend voor mij. Is dat trouwens een reele optie?

Als voorstander van liberale hervormingen zou ik het wel erg sneu vinden
als het schip nu strandt, maar ik realiseer me dat er op deze lijst een
grote meerderheid in gejuich zou uitbarsten. Waarom juist nu? Het eerste
kwartaal met economisch goed nieuws is achter de rug en naar het zich laat
aanzien volgen er nog eens vijf goede kwartalen als het kabinet de rit
uitzit. Als de boel nu ploft, gooien we die rugwind weg. Bovendien zitten
we nu net met ingrijpende hervormingen in de zorg en energiesector en het
is maar de vraag wat Pvda/CDA daarmee gaan uitspoken als ze aan de macht
komen.

Ik heb ook zo mijn twijfels bij de missie naar Uruzgan en zit me groen en
geel te ergeren aan Bush. Maar is dit echt een kabinetscrisis waard? Aan
de andere kant, ik zie ook niet hoe D66 nu nog om zou kunnen gaan.

Ik zie PvdA/CDA als grootste obstakel voor hervormingen. Maar ja, die
vormen steevast een meerderheid, dus tenminste een van de twee zal in de
regering moeten zitten. Uiteraard wil ik D66 in de regering, liefst samen
met de VVD. Als er nu verkiezingen komen, krijg je in mijn optiek dus zo'n
beetje het meest waardeloze kabinet dat je in Nederland kunt hebben: zowel
Pvda als CDA, en noch D66 noch VVD. Het enige lichtpuntje is dan dat Bos
premier zou worden en ik denk eerlijk gezegd dat hij dat een stuk beter
zou doen dan Balkenende.

Hoe denken we trouwens dat de calculaties bij de VVD lopen? Gaan ze er al
vanuit dat ze na deze kabinetsperiode de oppositie ingaan of hopen ze nog
op regeringsdeelname? Vandaag las ik het verrassende bericht dat PvdA en
VVD samen een initiatief wetsvoorstel gaan indienen voor meer concurrentie
in de pensioenwereld. Lijkt me een prima idee, maar de timing is vast niet
toevallig. Hoe moeten we dit duiden?