Bravo christen-democraten: Marktr äumende Löhne!

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Jan 8 15:16:26 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Hihi, dat is dezelfde link die ik vond toen ik googlede naar Kurieren am
> Symptom. Ben jij net zo'n talenwonder als Bert en Mark, of moest jij het
> ook opzoeken :-)

Nou, mijn eerste indruk was 'sypmtoom bestrijding' en liet me wat van de
wijs brengen door anderen. Bovendien, het kon ook een uitdrukking zijn
dat een eigen leven is gaan leiden. Niet ongebruikelijk in de politiek. :)

> Inderdaad. Zijn we het er trouwens over eens dat dat wel de bedoeling is?

'We', dat weet ik niet. Immers 'we' is niet nader gedefinieerd. Jij en
ik waarschijnlijk niet als het om de invulling gaat, maar andersinds kan
daartegen in redelijkheid geen bezwaar zijn. Het verstoort wel het
heiligdom 'vrije markt'-principe. En ik heb sterk de indruk dat jij
daarvan een gelovige bent.

> Dus volledige werkgelegenheid creeren en tegelijk armoede bestrijden, nog
> even afgezien van hoe je dat precies zou moeten doen?

Daarover zijn nu juist afspraken gemaakt.

http://www.minez.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1yp7M0aGBJh@OqKEXXlWdpDcXH5WfcxG1nmb5WBRDacKa19bs1WzcV!js3tW8jhb&objectid=34840&!dsname=EZInternet&sitename=EZ-nl&loggetobject=true&isapidir=/gvisapi/

"
Het opstellen van het Nationaal Hervormingsprogramma in Nederland
Het kabinet draagt de verantwoordelijkheid voor inhoud en opstellen van
het Nationaal Hervormingsprogramma in het kader van de
Lissabonstrategie. De uitvoering van de maatregelen van de
Lissabonagenda ligt echter niet alleen bij het Rijk. Regionale en lokale
overheden geven ook invulling aan onderdelen van de hervormingsagenda,
bijvoorbeeld op het terrein van innovatie, ruimtelijke ordening en
achterstandenbeleid. Daarom zijn zij via de reguliere overleggremia
betrokken geweest bij het opstellen van het Nationaal
Hervormingsprogramma (NHP).
"

Ik ga er nu maar niet te diep op in, maar Plasterk 'roemde' (en terecht)
tijdens Buitenhof nu niet bepaald de innovatie kracht van dit kabinet,
en uitgerekent op dat punt. Sterker nog, het dreigen verloren jaren te
gaan worden. Onkunde, Martijn.

Balkenende is lid van een club bestuurders, te weten; wielrenners,
autocourreurs, gewone- en vrijetijds fietsers (met, wie weet, ook Henk
Vreekamp erbij ;) ), auto- en vrachtwagenschauffeurs, treinmachinisten,
etc. om onder diens voorzitterschap het wiel opnieuw uit te vinden. ;)

En verder, ik verwees al naar het falen van de lokale overheid, waarbij
1500 a 2000 arbeidplaasten niet werden gerealiseerd.

> Leg eens uit als je wilt, ik kan dit niet volgen.

Tweeeledig, eerstens: ik verwijs naar de lokale situatie waar een
ondernemer werd 'gezet' op het binnen halen van zoveel werkgelegenheid,
maar daarin faalde. Je kunt dat kennelijk niet aan de 'markt' overlaten.
Gan toch niet met zo weinig controle mogelijkheden voor de andere n,
politiek verantwoordlijken. Zo kan nu niet onderzocht worden welke
belangen er gespeeld hebben en welke dat zijn. De kosten van een en
ander worden echter volledig op de gemeenschap afgewenteld.

Tweedens: Wat is 'vrije markt', waarvan jij je zo'n groot voorstander
betoont, als duidelijk EU-beleid vraagt om ander beleid. Getuige je
vragen "hoe je dat precies zou moeten doen" wijzen dan ook in die richting.

> Ik begrijp niet precies wat je daarmee bedoelt. Welke verouderde modellen
> heb jij op het oog? Ik zit te denken aan vraag en aanbod en aanvaard dat
> inkomensmaatregelen zoals bijv basisinkomen en de daarvoor benodigde
> belasting vraag- en aanbodkrommen beinvloeden.

Vele verouderde modellen gingen uit van andere uitganspunten. Factor
'arbeitslosigkeit' speelde daarin een belangrijke rol. Die lijkt me,
komt dan nu dus te vervallen.

Henk Elegeert