Peilingen & verkiezingen Gemeenteraad

Sun Jan 8 13:45:57 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eergisteren over de peilingen in Rotterdam,
>waaruit blijkt dat D66 ook daar uit de Gemeenteraad (45 zetels)
>verdwijnt, net zoals waarschijnlijk in Amsterdam (eveneens 45 zetels).

 In Amsterdamn gaat D66 mogelijk (net) 1 zetel krijgen, trouwens.

 De kleinste gemeenten hebben in Nederland een Gemeenteraad van 9 en de
 grootste 45. Dat komt overeen met een kiesdeler van resp. 11.1 en 2.2 %.

 D66 zit momenteel (landelijk) gemiddeld op 3.1 % en dat betekent sta-
 tistisch dat D66 niet vertegenwoordigd zal zijn in gemeenteraden met
 minder dan 33 zetels. Geen idee hoeveel er dan overblijven maar veel
 zullen dat er toch wel niet zijn. Ter vergelijking: Utrecht heeft 33
 zetels.

 Lijkt me dat het paasakkoord zich hier wreekt. Mensen stemden met hun
 baantje in gedachten en nu verliezen ze hun baantje juist omdat ze
 hun stemgedrag lieten bepalen door het behouden van hun baantje. Tja...

 Lijkt me dat wie nog wel gekozen wil worden, impliciet afstand moet
 nemen van de koers van de partij (niet expliciet, want dan maakt men
 slapende honden wakker) wil men nog een kansje maken.