Peilingen & verkiezingen Gemeenteraad

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sun Jan 8 17:42:51 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Je schreef:
> D66 zit momenteel (landelijk) gemiddeld op 3.1 % en dat betekent sta-
> tistisch dat D66 niet vertegenwoordigd zal zijn in gemeenteraden met
> minder dan 33 zetels. Geen idee hoeveel er dan overblijven maar veel
> zullen dat er toch wel niet zijn. Ter vergelijking: Utrecht heeft 33
> zetels.

Utrecht heeft er gewoon 45 en ik ga er van uit, dat we met de teloorgang van
Leefbaar Utrecht toch weer 3 à 4 zetels zullen halen. Bij tussentijdse
vergelijkingen blijkt steevast, dat D66 in Utrecht een beduidend grotere
aanhang heeft dan het landelijke gemiddelde rond de 3 procent, zoals deze
uit de wekelijkse peilingen blijkt. Heb je dat effekt wel meegenomen in jouw
analyses voor Amsterdam en Rotterdam? Het komt me voor van niet.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig hoe we nu verder gaan met Afganistan:
Frank Poorthuis had een zeer negatief vrhaal over ons in Vrij Nederland op
basis van een interview met onze nieuwe voorzitter, die een dreiging van een
kabinetscrisis probeerde te nuanceren en wat verderop in dat nummer geeft
Max van Weexel een voor Dittrich vernietigende analyse.

Goed nieuwjaar,

Tjerk