Bravo christen-democraten: Marktr äumende Löhne!

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jan 7 17:13:55 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik deel je enthousiasme niet Martijn. Het lijkt mij alles behalve een vorm van een basisinkomen. Meer een gerichte (waarschijnlijk
> tijdbeperkte) subsidiering van langduring werklozen. Een poosje
> werken met behoud van een deel van de uitkering dus. Een soort
> Melkertbanen. De arbeidsmarkt wordt daar niet flexibeler van, er zal
> verdringing plaatsvinden, en de arbeidskosten worden structureel
> niet verlaagd aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Inderdaad
> Kurieren am Symptom dus.

Inderdaad, Mark.

Kortom: van geval tot geval wat symptomen genezen ('kurieren am
Symptom'), en geen structurele aanpak, of werkelijke oplossing van de
problemen.

Of, schuiven en verschuiven, zoals de natuurwetpartij het ook wel noemt.
http://storms.org/volk/np/programma98/fundoplossing/schuivenenverschuiven.html

zie link:

Of:
"
Het doel van de economie

Het doel van de economie moet zijn een zo intelligent mogelijk gebruik
maken van hulpbronnen voor het verwezenlijken van maximale welvaart en
maximale persoonlijke groei voor iedereen. Ze moet bijdragen aan
uiterlijk en innerlijk comfort. De huidige economie dient dit doel
slechts ten dele. In menig opzicht is zij de vijand van haar eigen
doelstelling. Doel en middel zijn verwisseld. De economie dient de mens
niet; de mens is de slaaf van de economie en wordt er door van zichzelf
vervreemd.
"
... van diezelfde site.

Bovendien: als het doel is volledige werkgelegenheid (EU: Lissabon
afspraken) zullen ook de lonen op een andere manier moeten worden gaan
berekend, lijkt mij. De 'arbeidsmarkt' veranderd daardoor immers
drastisch en structureel van karakter.

De "marktwerking" van Martijn wordt dan een (stukje) zoethou(t/-dertje).
Je kunt er wel in vastbijten maar dan enkel voor de smaak. ;)

De loonhoogte immers kun je dan m.i. niet meer berekenen met de
verouderde modellen.

Henk Elegeert