Bravo christen-democraten: Marktr äumende Löhne!

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Jan 7 20:25:19 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik deel je enthousiasme niet Martijn. Het lijkt mij alles behalve een vorm
> van een basisinkomen. Meer een gerichte (waarschijnlijk
> tijdbeperkte) subsidiering van langduring werklozen.

Die tijdsbeperking wordt inderdaad bepleit door de SPD. Helaas. En er
zitten ook nog een hoop mitsen en maren aan de voorstellen. Wat ik
hoopgevend vind, is dat er van de kant van CDU/CSU steun - en zelfs enig
aandringen - is voor het subsidieren van arbeidsplaatsen. En dat had ik
nog niet eerder gezien. Voor de rest blijft liberalisering natuurlijk
onmisbaar evenals verdere hervorming van het uikeringenstelsel. Het Ifo
bepleit bijvoorbeeld om uitkeringen van werklozen die een combiloonjob
weigeren te korten.

> Een poosje
> werken met behoud van een deel van de uitkering dus. Een soort
> Melkertbanen. De arbeidsmarkt wordt daar niet flexibeler van, er zal
> verdringing plaatsvinden, en de arbeidskosten worden structureel
> niet verlaagd aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Inderdaad
> Kurieren am Symptom dus.

Als de CAO-lonen niet tegelijkertijd flexibeler worden gemaakt, denk ik
dat je gelijk hebt. En daar verzet de SPD zich natuurlijk fel tegen.
Interessant genoeg bestaat er in Duitsland trouwens (nog) geen
minimumloon. Trouwens, wat die verdringing betreft: die zal vast optreden
als je de regeling zoals voorgesteld alleen openstelt voor leeftijden <25
of >55. Dan verdring je inderdaad mensen tussen 25 en 55. Als je het voor
iedereen openstelt, krijg je denk ik juist wel meer banen, alleen zullen
bepaalde groepen dan wel richting minimumloon zakken.