Intelligent Design is filosofie

Sat Jan 7 16:52:56 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Levende materie heeft daarentegen een lage entropie.

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>Het hele gebruik van het woord entropie is een vreemde idd,

 De entropie volgt uit de logarithme uit het aantal mogelijke toestanden.
 Zijn er veel toestanden (dus is er verval, is iets waarschijnlijk) dan is
 de entropie hoog en anders is ze laag. Daarom stroomt warmte van een hoge
 naar een lage temperatuur en is er energie nodig om het omgekeerde te be-
 werkstelligen (zoals bij een koelkast of in levende materie).

>Het begrip entropie is eigenlijk bekender in de thermodynamica (...)
>Het werk van Boltzmann en Gibbs aan statistische thermodynamica vormde de
              ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
 Ja, daar komt het vandaan. De entropie (S) is de vierde thermodynamische
 grootheid die hoort bij de gaswetten die je op de middelbare school leert
 met relaties tussen p (druk), V (volume) en T (absolute temperatuur).

>Overigens heb ik moeite met kansbereking op een beperkte selectie.

 Ik ook.

>'De tijd' zit nergens in. Die lijkt me statisch zeker in een momentopname.

 Neen, de tijd is uitgemiddeld. Doet er domweg niet toe. Daarom is het zo
 raar om over 'evolutie' (d.w.z.: ontwikkeling in de tijd) te spreken. Het
 is meer een toestand... We zitten hier dan ook in de voorwetenschappelijke
 periode waarin alles verklaard moest worden maar niets begrepen werd.

>Via de 'stoommachine-metafoor' 'ontstond' ook de psychologie (rond 1880)
>uit de thermodynamica;

 Toen de psychologie werd bedacht moest dat aan een begrippenkader worden
 opgehangen. Het meest vergevorderde kader was destijds de thermodynamica
 met z'n stoommachines en locomotieven. Daarom zijn mensen nu nog 'ontspoord',
 'gehaast', 'liggen ze dwars', 'zitten ze op hete kolen', 'moeten ze stoom
 afblazen', hebben ze 'capaciteiten', 'zijn ze van slag af', 'hebben ze geen
 puf meer', 'zijn ze opgebrand', 'reageren ze onderkoeld', is iemand 'depres-
 sief', staat iemand  'onder druk', heeft last van 'stress' - en zo.
 Dat geheel heet de 'stoommachine-metafoor'.

 Marc Fluks