Intelligent Design is filosofie

Sun Jan 1 23:50:53 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

N.a.v. Het Buitenhof...

Meest rare was, ik heb het hier wel eens vaker gezegd, dat er geen
invulling van het begrip 'evolutie' wordt gegeven. Dat komt omdat het
natuurlijke-selectie scenario de tijd niet bevat (het scenario is
immers niet gemathematiseerd) - en dat is, op z'n zachts gezegd, nogal
opmerkelijk. Hoe kan men over 'evolutie' spreken zonder daarbij enige
interesse aan de dag te leggen voor de rol van de tijd ?

In de cosmologie is dat weer wel het geval, daar is het een en al tijd
en evolutie. En die zijn nog verknoopt met ruimte en materie ook. Maar
bij Darwin komt het tijdsbegrip uberhaupt niet voor. In de index van
'The origin of Species' staan twee triviale referenties naar de tijd.
Als men evolutiebiologen daarnaar vraagt (hetgeen ik heb gedaan), dan
snappen ze de vraag niet. Kennelijk is evolutie mogelijk zonder daarbij
naar de tijd te kijken.

Die 'evolutie-theorie' (die dus niet bestaat, het gaat om de natuurlijke
selectie) moet hoognodig gemathematiseerd worden. Na 150 jaar wordt dat
wel eens tijd.

'Intelligent Design' is gewoon filosofie. Om dezelfde reden waarom libe-
ralen terugkrijpen naar de filosofie (tijdreisje naar de 19e eeuw), doen
deze mensen dat ook. Tijdreisje naar de periode van voor Darwin en Wallace
(die laatste wordt nog wel eens vergeten, die deed onafhankelijk van
Darwin precies hetzelfde) toen respectievelijk het liberalisme en de filo-
sofie nog oppermachtig was.

Om deze reden is de discussie interessant omdat ze parallel loopt aan de
identiteitscrisis in een verfilosofiseerde, in het slop geraakte, politiek.
Wie afgeeft op 'Intelligent Design', maakt tevens de kachel aan met die
crisis - want het mechanisme is hetzelfde. Atheistische liberalen kunnen
dat in hun zak steken... :-)

Het viel me trouwens op dat daar waar ik het hier onlangs over 'Plato vs.
Democritus' had, meneer Dekker gewag maakte van 'Epicurus vs. Socrates'.
Dat kan natuurlijk niet. Epicurus is een navolger van Democritus, Socrates
de leermeester van Plato. Er zit dus een onlogische temporale omkering in.

Jammer dat niemand dat doorhad.