vergeten naar de lijst te sturen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Feb 27 19:47:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Er waren vier jaar geleden ook al heel veel lokale partijen, Henk.

De tendens naar nog meer is er, Bert.

> Vele zelfs in het kielzog van Pim Fortuyn.

Pim signaleerde als een van de eerste de tendens.

> Hier in Den Haag heeft een groep
> psychiatrische patiënten het tot de raad gehaald door zich 'leefbaar' te
> noemen - maar dat terzijde.

Die hebben toch ook recht van leven, Bert?!

> Je hebt gelijk dat er veel nationale inmenging is.

En daarnaast dat zittende wel kunnen putten uit een met subsidies
(aangevulde) partijkas.

> Daarom zijn wij er ook voor
> om de gemeenteraadsverkiezingen te spreiden over de vier jaar.

Met welk doel. Gaat dat het besluitvormingsproces niet (nog meer)
negatief beinvloeden?

 > Je ziet bij
> herindelingsverkiezingen (tussendoor) minder nationale inmenging en eerlijker
> lokale uitslagen. Doen de mensen het lokaal goed, dan winnen ze, zo niet, dan
> verliezen ze.

He zou goed zijn als de burgemeester zijn rol in de gemeenteraad
verliest. Doel was toch ook het mneer in lijn brengen met het
funtioneren als de TK. Daar lijkt het nog (lang) niet op. H/Zij blijft
teveel invloed (kunnen) hebben op de (richting) van de raadsvergadering.
Zelden komt er iets uit dat richtinggevend is voor het college.

> Wat D66 betreft: wij doen in evenveel gemeenten mee als vier jaar geleden.

Hier hebben we een overloper. Niet fraai !

> En
> dus is dat voor ons een reële vergelijking. Bovendien staan we in de
> peilingen ongeveer gelijk aan vier jaar geleden (landelijk), dus ook wat dat
> betreft zijn de uitgangsvoorwaarden vergelijkbaar. Dat bedoelde ik te zeggen.

Ah zo. Je had ook kunnen zeggen dat D66 op de werkelijke basis van haar
achterban zit. Met af en toe wat schommelingen.

> Iedereen die zegt dat het óók een nationale peiling is, en dat landelijke
> politici die interpreteren naar het hen uitkomt (zoals Ger zei), heeft
> natuurlijk ook gelijk.

Ja en nee, Al tijden zou (volgens peilingen) 'links' een meerheid hebben
in de TK. Ik zie ze dat niet benutten. Een referendum had hier spreiding
en richting kunnen brengen, Bert.

Henk Elegeert
BTW: http://www.nrc.nl/binnenland/article230946.ece
Burgemeester vaak belaagd en bedreigd

".. van weer een ander werd het graf van zijn kort daarvoor overleden
vrouw vernield. .. ", komt me enigzinds bekend voor. Lokaal beschuldigde
hij jongeren uit een bepaald jongeren centrum daarvan. Het gerucht hier
gaat dat het familiair ligt. Deze kwamen (desondanks?) op 2 april 2005
volop in de (inter-/nationale) belangstelling. Ruiten van de moskee
waren (Vlgns Politierapport later) echter al stuk en het PvdA raadslid
(die dat voor de TV -ten onrechte dus- verklaarde) doet doodleuk weer
mee. Sociaal en Sterk, als ik het moet geloven. 3000 arbeidsplaatsen die
in rook opgingen noemen ze (PvdA) ook sociaal en sterk?