Godzijdank: Van Mierlo vs. Millitante Vrijheid van Meningsuiting

Mon Feb 27 19:31:24 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>,
>Zo valt een zekere Fluks op deze lijst regelmatig personen aan omdat
>zij tot de AHA-gelovers zouden behoren.

 Ik val nimmer lijstgenoten aan.
 Het lijkt me dat het hier om projectie gaat.

 Ik kijk voornamelijk naar de invloed van AHA op haar gelovigen. Sommigen
 voelen zich dan aangesproken en daaruit concludeer ik dat het AHA-gelovigen
 zijn. Da's natuurlijk niet zo raar - waarom anders al die ophef ?

>Al heb ik voornoemde Fluks er nog niet in zien slagen om een geloof met de
>grond gelijk te maken

 Mogelijk omdat ik dat niet probeer ?

 Ik analyseer het (analyseren = kijken hoe iets in elkaar steekt), ik doe
 geen enkele poging om wat dan ook met de grond gelijk te maken. Waarom zou
 ik zoiets doen ? Ik ben op deze lijst juist 1 van de weinigen (jammer) die
 niets tegen welk geloof dan ook heeft. Ik heb niets tegen gelovigen en dus
 ook niet tegen AHA-gelovigen. Wel vind ik gelovigen dikwijls wat dom; als
 ik hun geloof kan analyseren, dan kunnen zij dus ook inzicht krijgen in hun
 eigen denkwereld. Ik vind het raar als mensen niet weten wat ze zelf denken.

>als ik de zich profeet noemende Mohammed aanval (...), dan val ik *niet* de
>moslims aan, maar alleen de zich profeet noemende Mohammed.

 Onzin. Muhammed is al pakweg 1300 jaar dood. Je kent die man helemaal niet
 en valt hem dus ook niet aan. Je valt het beeld aan dat Muslims van hun
 Muhammed hebben (zij kennen die man uiteraard ook niet) en daarmee kwets je
 doelbewust hun denkwereld.

 In plaats daarvan zou je het dus ook over de denkwereld van een jou bekende
 Muslim kunnen hebben. Maar ja, dan discrimineer je niet - en dus laat je dat
 na.

>Of, nog even doorredenerend:

 Een analyticus 'redeneert niet door', een analyticus zoekt naar inzicht in
 hoe iets in elkaar steekt. Jij hebt het over een logicus. Die trekt conclu-
 sies op basis van eerdere onderstellingen. Maar dat speelt hier in het ge-
 heel niet.

>Het probleem is dat grote groepen moslims die staat en die rechter nu juist
>niet wensen te erkennen. Zij erkennen alleen de zich profeet noemende
>Mohammed als gezag.

 Geen groepen (zucht), individuen - dit is discriminatie.

 Ik verdedig dergelijke mensen toch niet ? En de mensen in kwestie (cartoons)
 liepen dus wel naar 1) de rechter, 2) het Europese hof voor de Mensenrechten
 en 3) de Verenigde Naties. Pas toen AHA daar doorheen ging walsen, schreven
 ze hun rapport voor geloofsgenoten in het Nabije Oosten (dom, natuurlijk) en
 sloeg de vlam in de pan.

 Ik, eerder,
>De millitante aanhangers van de VvM verstaan onder de VvM dat ze zich
>niet behoeven te rechtvaardigen bij degenen die ze doelbewust kwetsen.

 Erik,
>Exact!

 We zijn het dus eens over mijn opmerking daarover. Maar ik neem afstand van
 m'n opmerking terwijl ik niet ontkom aan de indruk dat jij het er mee eens
 bent. In dat geval zeg ook jij dat je boven de wet (en het fatsoen) staat.

 Ik eerder,
>De millitante aanhangers van de VvM willen domweg niet  tegengesproken kun-
>nen worden en zijn er op uit om hun slachtoffers de mond te  snoeren. Dat
>is de reden waarom ze de enige legitieme beperking van de VvM willen af-
>schaffen. Ze zijn tegen de wet omdat ze met hun discriminatie de wet wensen
>te overtreden.

 Erik,
>Precies. En Hirsi Ai gaf dergelijke extremisten een koekje van eigen
>deeg. De extremistische moslims wensen immers onbeperkt het recht om
>anderen - niet-gelovigen; "kaffers" - te beledigen.

 Oh, m'n hemel, 'der ewige Jude'.

 Erik - dit kan dus echt niet. Dit leidt tot massamoord.