artikel 137c?

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri Feb 24 15:38:49 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert heeft op donderdag, 23 feb 2006 om 20:39
(Europe/Amsterdam) het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dat we het dan eigenlijk hebben over:
> "
> Artikel 147 Sr.

dank henk e. voor deze info. heel nuttig.
het was een vraag die speelde op een andere lijst.

> [...]
> gevoelens krenkende wijze uitlaat;
>
> 2. hij die een bedienaar van de godsdienst in de geoorloofde
> waarneming van zijn bediening bespot;
>
> 3. hij die voorwerpen aan een eredienst gewijd, waar en wanneer de
> uitoefening van die dienst geoorloofd is, beschimpt.
>
> Bron: http://wetten.overheid.nl/
> "

> Voor beiden geldt dat zonder de persoon van de zogenaamde beledigde er
> eigenlijk helemaal niets is. Inhoudelijk valt er niets vast te > stellen.
> Hooguit (enig) ongemak met de mening/visie van de ander.

ja, dat snap ik
het lijkt me een vrijwel onmogelijke bewijslast

> Is zo goed als onmogelijk, inderdaad.

> Die bestaat dus niet.

volgens het wetboek van strafrecht dus niet
maar in de subjectieve beleving van de getergde dus wel
en die getergden hebben we op tv met stenen en zo kunnen zin gooien en
vlaggen zien vertrappen
want wat 'getergd' betekent, dat weten velen van ons. :(

> Getergt mogelijk, maar waaruit zou zo'n belediging moeten bestaan dan?

je hebt gelijk. het is zo subjectief dat het heel moeilijk aantoonbaar
is

een voorbeeld zou kunnen zijn (niet godsdienstig, dus niet strafbaar)
dat het vertrappen van de nationale trost en driekleur belediging zou
kunnen zijn? en aantoonbaar, want op film vastgelegd?

> Dat weer wel, enkel omdat er wetgeving is die hem/haar positief
> discriminineert, edoch op volkomen onlogische gronden.

je bedoelt dat de godsdienstigen positief gediscrimineerd worden?
dat snap ik. en ik deel je mening dat dat niet zou moeten.

>  Het heeft bovendien geen enkele zin, in tegendeel zelfs.

je bedoelt het heeft geen zin omdat een aanklacht i.h.a. zo
onbewijsbaar zal zijn dat het indienen ervan alleen maar zal leiden tot
een niet ontvankelijk verklaring?
dat snap ik ook.

> En, wat zou de 'les' moeten zijn? Welke 'lering' moet uit de
> veroordeling volgens de wet worden getrokken?

is dat een noodzakelijke voorwaarde dat er een les uit een veroordeling
wordt getrokken?
dat is mij ontgaan. ;}
maar ik ben geen jurist.

gr elma (levenslang studerend voor scepticus (v/m) ;}