'Helft Nederlanders schaamt zich voor Balkenende'

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Feb 21 08:21:00 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

'Helft Nederlanders schaamt zich voor Balkenende'
Uitgegeven: 20 februari 2006 22:56
AMSTERDAM - Bijna de helft van de Nederlanders schaamt zich voor premier
Jan-Peter Balkenende (CDA). Dat schrijft de Volkskrant dinsdag naar
aanleiding van een onderzoek van TNS Nipo en de Universiteit Leiden.

Van de ondervraagden zei 49 procent boosheid op te voelen komen bij het
horen van de naam van de premier. Bijna een op de vijf van de ondervraagden
is enthousiast over hem.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Balkenende vertrouwen geniet onder de
VVD-aanhang. Van de liberale kiezers heeft 62 procent vertrouwen in de
minister-president.
-----
Dat je het niet met een beleid eens bent is mogelijk en bij een meerderheid
jammer voor je, dat is democratie. Maar je schamen voor de MP is toch wat
anders.
Eigenlijk wil dat zeggen dat ongeveer de helft van onze burgers niet durft
uit te komen voor hun premier of wellicht op een belachelijke wijze, zoiets
van, we zitten er nu eenmaal mee. En daar ben ik er een van ja. Je zal
tenslotte ook maar deel uitmaken van ASO zeg, of die coalitie.
Ik zou weleens heel diep in de harten van de TK-leden kunnen willen kijken.
Het zou mij erg benieuwen hoe men er echt over denkt maar nu natuurlijk niks
over zegt in het belang van die coalitie, de partij en misschien wel de
eigen positie.
We zouden wellicht van verbazing van de stoel vallen.

Ger