Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Feb 19 09:54:58 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat is nu de praktijk van alle dag en het moet erger kunnen worden volgens
sommigen

Ik ken hier een huis, als ik naar buiten kijk kan ik de schoorsteen zien
waar elke 1 of 2 maanden 5 of 6 andere Polen in wonen.
Men werkt in de tuinbouw tegen, laten we aannemen, het minimumloon (hopelijk
voor ze). Laten we het even 1000 euro noemen, voor het gemak.
Op papier klopt het als een bus. Maar dan. Men dient te betalen voor hun
huisvesting, iets in de order van grote van 15 euro per dag, ik houd het
expres erg laag aan. Per maand dus 450 Euro.  Maal 6 maakt dan 2700 Euro
voor de eigenaar van de woning die hem misschien 700 Euro kost per maand.
Daar komen voor die Polen nog eens de reiskosten bij, en ze moeten ook nog
wat eten en drinken bij, vooral dat laatste, en tel maar eens uit waar ze
mee naar huis gaan. Een maandje naarhuis waarmee ze dus niks verdienen en
vooruit laat ze dan een gemiddelde halen van 250 Euro. Ik houd het nog maar
steeds wat hoger aan.

De eigenaar van de kassen waar ze werken kan omlaag met zijn prijzen en doet
dat ook natuurlijk, hij verkoopt erg graag natuurlijk. De kosten zijn lager
maar hij verdient er netto geen dubbeltje meer om, hoeft ook niet, het
niveau was al lekker.

Een man 3 deuren verder kan niet aan de slag komen daar, ook niet voor het
minimumloon. Afgelopen week gezien, Polen werken zg. 34% harder en ziek of
versleten, voor niks heb je een nieuwe. Die betalen we dus een uitkering
(straks noemen we het basisinkomen). Maar dan krijgen we een probleem, wie
gaat dat betalen? Gewoon de belasting voor die tuinder wat omhoog, opgelost
toch?
Moeten dan zijn prijzen weer omhoog of zullen we proberen die Pool wat meer
af te knijpen? Ik vrees het laatste. Daarom moet ook het minimumloon omlaag
volgens wat voorstanders daarvan.
We laten de Polen ed natuurlijk wel premies betalen en ze dus rechten
opbouwen. Dat is al eerder gebeurt met andere nationaliteiten. Dat moeten we
nog even oplossen straks, misschien kunnen we ze er van vrijstellen, dat
maakt ze nog goedkoper voor de werkgever? Heel simpel ze laten werken totze
omvallen en we schoppen ze met niks naar huis.

En wat de eigenaar van die woning betreft, geen probleem, ook een Pool of
iemand die er erg veel komt. Trouwens  is Nederland ook erg geliefd bij de
witwassers.

Het is toch simpel met Amerika als grote voorbeeld. De rijken moeten veel
rijker en de armen armer. We hebben al een ruime mate aan voedselbanken en
die komen als pannestoelen uit de grond. Niemand bijna die er zich dadelijk
nog voor schaamt.
Heel de VS leeft al voor een groot deel op de pof totdat ze zichzelf
tegenkomen met alle gevolgen vandien, en dan ook voor ons.

En onze zuur opgebouwde welvaart, wat is dat? O, de voedselbank bedoel je?

Ger