Grenzen dicht houden voor Oost-europa

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Feb 19 09:04:41 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zeker, maar wat doet dat er toe?

Kijk eens rond Martijn, zorgpremie, energie etc. Je moet het ook kunnen
blijven betalen alsd je prijs moet dalen toch?

> Ik ken daar inderdaad in de IT geen verhalen over.

Ik ook niet maar er zijn er maar legio in andere sectoren.

> [...]
> Die maken dat in bepaalde sectoren niemand onder zo'n streep in loondienst
> kan. Wel in de WW/bijstand/ellende. En dat maakt dat er mensen zijn die
> meer verdienen dan zowel hun marktwaarde als dan het "minimuminkomen". En
> tegelijkertijd zijn er mensen die daardoor zowel onder het
> "minimuminkomen" als onder hun marktwaarde zitten. En daartegen maak ik
> bezwaar. Dat is namelijk broodroof. En wat de hoogte van het
> "minimuminkomen" betreft, die is wat mij betreft gelijk aan het huidige
> minimumloon of misschien nog wel iets meer.

Dat is nu juistwat er gebeurt, men zit al in veel gevallen onder dat minimum
en doet dus aan broodroof. En het wordt erger, let op.

> Tot op zekere hoogte wel. Tot die hoogte is het ook niet nodig het
> wettelijk vast te leggen. Het meerdere is er dus om mensen te veel te
> laten verdienen. Maar belangrijker nog: werknemers en bedrijven zijn niet
> de enige belanghebbende. Er is ook nog de consument en die is het
> belangrijkst. En prijzen hoger dan de marktwaarde zijn hooguit in het
> belang van werknemers en bedrijven, niet van de consument.

Producten en diensten tegen een te hoge waarde zijn ook moeilijk aan de man
te brengen. Er hoort een evenwicht in te zitten,

> Nee, zeker niet. En het gaat mij er ook helemaal niet om dat iedereen
> boven een bepaald inkomen er een bepaald vast percentage op achteruit zou
> moeten gaan of iets dergelijks. Het gaat er mij om dat niemand meer
> verdient dan zijn marktwaarde, tenzij hij zo arm is dat hij inkomenssteun
> nodig heeft. Het is alleen zo dat de PvdA maatregelen steunt (avv CAO's)
> die maken dat hun achterban wordt beschermd tegen eerlijke concurrentie.
> En daardoor meer verdient dan redelijk is. Pure voortrekkerij.

Je hebt het alleen maar over harder werken of niet. In die CAO's zijn
uurlonen afgesproken waartegen mensen een bepaald werk doen. En natuurlijk
mogen mensen die 60 uur per week werken (meer) dan het dubbele verdienen dan
mensen die 30 uur aan de slag zijn. Tenzij je er mee voor kan zijn dat de
een goue bergen verdient en de ander helemaal thuis zit. Verdelen hoort er
ook bij toch.

> Kan je toch aan de prijzen zien?

Nee, want die moeten toch allemaal veel lager en weet je niet wat hert
resultaat straks, in werk, zal zijn.

> Mogelijk.

Dure opleiding ICT, heromscholing om tomaten te gaan plukken, dat schiet
goed op. Straks moeten we blij zijn met te broege schoolverlaters?

> [...]
> maar lekker omlaag, dan ga ik lekker omhoog. Te lage prijzen zijn net zo
> zeer inefficient als te hoge. Wat ik wil is marktwerking. Wie nu minder
> verdient dan zijn marktwaarde moet meer krijgen, wie nu meer krijgt juist
> minder. En dan is het de moeite waard om te kijken of je nog wel hetzelfde
> werk wilt blijven doen. Zie je iets beters, is de hele economie daarbij
> gebaat. Dus lekker commercieel doen, niet zomaar met je prijzen omlaag,
> tenzij je denkt dat je daardoor zoveel meer werk krijgt dat je beter uit
> bent. Maar ook niet andere mensen verbieden zelf hun prijs te bepalen.

Zoiets van hoi,hoi, hoi, die ander doet het voor de helft van de prijs?

> Ja, precies. En als je onder de CAO-lonen mocht werken, was dat niet
nodig.

Klopt, dan zat je al op bijstandniveau.

> Volstrekt niet van belang als je het mij vraagt. Zolang we garanderen dat
> iedereen een minimuminkomen heeft, kunnen we de prijzen vrij laten. Waarom
> zouden we een IT-er meer inkomen garanderen dan iemand die zijn hele leven
> voor het minimumloon werkt? Dat is een vorm van discriminatie.

Jeetje zeg, omdat de IT-er waarschijnlijk steeds goed heeft verdiend en
daarmee betaald aan premies. Die mag van mij gerust wat meer ondersteuning
hebben.

> Is er geen tuinbouw CAO o.i.d.? Goed om dat te horen, kan ik daar altijd
> nog heen.

Jawel hoor, en die wordt met grote voeten vertreden momenteel, geen
Hollander meer te vinden.

> [...]
> in de jaren 80. En zelfs nu worden er nog regelmatig kartels ontmaskerd.
> Daarnaast zijn aandeelhouders de laatste jaren, mede door dit kabinet,
> veel machtiger geworden. En daardoor hebben bestuurders macht moeten
> inleveren. En dat is maar goed ook, zeker nu bedrijven steeds meer fuseren
> en dus de directies dus steeds machtiger spelers worden. Ook is de
> welvaart sterk toegenomen. Maar om op dat basisinkomen terug te komen: als
> je dat invoert, neemt het aandeel van de werkgever in het inkomen van de
> werknemer af en daarmee ook de macht van de werkgever.

Zekers, maar uiteindelijk alleen in begin. Dan zijn de prijzen evenzeer
concurerend en beginnen we weer. En waar gaan we dan op bezuinigen? Geen
fatsoenlijk kantine meer of werkplek, nog lagere lonen? Doorwerken tot je
omvalt?
Heb je de ervaring van 80 of 90 uur werk per week waarvan 3/4 echt
lichamelijk hard bezig zijn? En dat jaren aan een stuk? Niet dat in de IT
geen hard werken kan zijn hoor, maar er zitten toch grote verschillen in.
Helaas, maar in de tuinbouw en transportwereld zitten er nog moderne
slavendrijvers hoor.

> Honger is een goeie stimulatie! Verveling ook. Van 500 euro per maand ga
> je misschien net niet dood, maar zul je er zeker wat bij willen verdienen.
> Kijk naar studenten.

Tja, en dat werk is er dan niet want er komt er een uit Polen die het weer
net wat goedkoper doet.

> En dan dus niet meer in armoede zitten! Want niet alleen zijn de lonen
> omlaag, ook de prijzen en bovendien moet je het basisinkomen er nog bij
> tellen. Bij de armen dan, want de rijkeren gaan er door de benodigde
> belastingverhoging juist iets op achteruit. En zo hoort het ook.

Zo was het ooit lang geleden en er al net zolang voor geknokt om het wat
meer recht te trekken. De zwaarste lasten en..... weet je wel. Jij wil weer
dat de beter verdienden gaan vluchten om de belastingdruk? Maar weer de 60%
invoeren om de basisinkomens te kunnen betalen?

> Precies, probleem opgelost!

Terug naar de slavenarbeid dus.

> We zullen dat zelf moeten en zo zorgen dat degene die wel mazzel
>
> En hogere belasting.

Dat klinkt heel links, sterke schouders en zo. Dus toch maar weer 60% norm
of hoger?

> Niet nodig als de lonen al laag zijn.

Maar dat zijn ze niet.

> Nee, ziek en oud, dat is een ander verhaal. Wie arbeidsongeschikt of ziek
> of oud is, of voor kleine kinderen moet zorgen ofzo, die moet een
> aanvullende uitkering krijgen. Het basisinkomen kan veel, maar niet alles
> vervangen.

En wie betaald dat dan weer? Tot nu toe hebben de mensen dat zelf betaald,
WW en WAO bijvoorbeeld. dat wordt nu met smakken van ze gestolen door Zalm
en kornuiten.

> [...]
> geld hebt verdiend, wil nog niet zeggen dat je daar eeuwig *recht* op had.
> In de goede tijden kun je als IT-er - afhankelijk van wat je kunt - van
> drie, vier maanden werk een jaar lang leven, als je een beetje zuinig aan
> doet. En met zes, zeven maanden dus super luxueus en super ontspannen
> leven. Zou jij het sociaal vinden als we mensen die voor het uiteenspatten
> van de zeepbel zoveel en zo makkelijk geld verdienden in de tijd daarna
> extra geld hadden toegestopt omdat de anders zo zielig goedkoper moesten

Ik had het over normale lasten, kosten van levensonderhoud oa. We spaeren
toch bijna allemaal voor het geval dat die zeepbel uitzeen spat en ook nog
naar vermogen. Alleen moet de stomme overheid er met hun jatten afblijven.
Waar heb je het over Martijn, ik heb het aan de lijve ondervonden. 23 Jaar
lang ergens tussen 60 en 80 uur per week bezig geweest, een ongeval wat
teruggang betekende van 50% in inkomen. Net zolange tijd grof betaald de
volle premies betaald voor al die zuurverdiende uren. En dan zeg jij, dan ga
je toch goedkoper wonen en geeft minder uit, niks aan de hand dus, in jouw
ogen. Gewoon opschrijven voor jammer dan. Dat kan nog wel wat minder, denk
je.
En dat noemen dadelijk onze welvaart?

> De VVD is overigens een tijd lang voor het basisinkomen geweest. Het heeft
> in het verkiezingsprogramma gestaan.

Heeft? Worden ze al een beetje verstandiger dan?

Ger