Cartoonoorlog: CIDI huichelt/El Tahweed Moskee doet aangifte tegen Wilders

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Tue Feb 7 17:29:28 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

e.ouwehand1 wrote:
<knip>
> nou?
> laat de rechter maar oordelen of dat zo is toch?

<knip>

> laat de rechter het uitmaken toch?
> wat de AEL vindt zal me worst wezen
<knip>

> ik wil de vrijheid hebben om over elke mij vijandig gezinde
> machthebber of rotzak grappen te maken

Nou, eigenlijk heb je de vrijheid om over om het even welk persoon, goed of
idee, vijandig of anderszins, grappen te maken.

<knip>
> nee, ze passen op mijn vrijheid van meningsuiting ook.
>
> ik vind dat jij er niks van begrijpt.

Elma, volgens mij begrijp jij het uitstekend, en volgens mij geef je een
goede uitlieg van de belediging en smaadartikelen. De regel is eigenlijk dat
alles mag. Slechts wanneer ik mij beledigd of gesmaad /voel/, en daarover
een klacht indien, komt de rechter in beeld. Het belangrijke is dat het bij
smaad en belediging dus gaat om zgn. klachtdelichten: vervolging vindt
slechts dan plaats, indien de gesmade of beledigde een daartoe strekkende
klacht indient. Geen klacht, geen delict. [Terzijde: daarin verschillen deze
artt van het beruchte smadelijke godslasteringsartikel, waar de OvJ
ambtshalve mag vervolgen. Wellicht een relict uit de tijd van den
staatsgodsdienst?]
Het punt is dus dat beide mag: ik mag roepen wat ik wil, en jij mag vinden
dat je daardoor gesmaad of beledigd wordt. De actie van CIDI is dus legitiem
(hoezeer je daarover ook inhoudelijk van mening kunt verschillen).

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink

Kijk ook op http://www.d66gelderland.nl