anybody home? > Conclusies Afghanistandebacle

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sun Feb 5 23:03:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> ik heb ook een beetje aan onze media vastgeplakt gezeten deze week
> en daarnet bij buitenhof.

Zag het net ook op de webstream. Vrij gestoord. Mea wilde de hele fractie eruit schoppen en lid worden van de VVD en Boele vond dat D66 een anti-democratische functie uitoefent in het parlement omdat men te klein is. D66 moest wat hem betreft dan ook maar beter helemaal niet meer terugkomen...Verder hadden ze weinig zinnigs te zeggen en moest Rob Trip ze vertellen waar een extra partijcongres over zou moeten gaan. Ja, duh, over het besluit om in het kabinet te blijven zitten natuurlijk....

> ik zou het zo aardig vinden als een paar van jullie zich over mijn
> vraagjes zouden willen buigen ajb? :)

Tuurlijk, ben nooit te beroerd.

Ten eerste blijf je niet in een kabinet zitten dat militairen op oorlogspad stuurt terwijl je die missie zelf niet steunt, zelfs van mening bent dat die missie slechts kan mislukken. Nog erger is het dat de fractie dit onderwerp bewust heeft gekozen om zich op te profileren en vervolgens blijkt bij verlies dat men eigenlijk helemaal geen belang hecht aan dit onderwerp.

Nee.

Nee, dat het getoonde gebrek aan integriteit de partij enorm heeft geschaad.

Volgens mij zat er helemaal geen bedoeling achter het dreigen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat D66 niet meer in een kabinet blijft zitten als dat kabinet een militaire missie waar men niet achter staat toch doorzet. Dat weghalen van die dreiging door Dittrich was juist een politiek spelletje. Hiermee hoopte hij dat de PvdA toch nog tegen zou stemmen. Dat is helaas niet gebeurd. Helaas, helaas, want dan hadden we nu niet al deze problemen gehad.

Niet alleen kunnen, moeten!!

Ik heb geen idee. Maar ik vond Wouter Bos eerlijk gezegd vrij overtuigend overkomen donderdagavond. Ik denk dat hij gewoon meende wat hij zei, dat er geen politieke strategie achter zat. Ik vind dat de PvdA naief is in hun analyse van de situatie in Afghanistan, maar ik geloof wel dat men het meent. Vooral ook omdat hij duidelijk de twijfels over de haalbaarheid van de missie liet doorschemeren. Desondanks steunt men de missie. Naief, maar het kan.

Overigens vind ik dat de D66 fractie inhoudelijk veruit het beste standpunt had van de hele kamer. Ik heb de fractie en vooral ook Bert dan ook een aantal keren hierover geprezen de afgelopen anderhalve maand via deze lijst. Ook daarom is het zo triest dat men is gaan zwalken.

Groeten,
Mark Giebels