Conservatief D66 schuift Van der Laan naar voren

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Feb 5 21:31:48 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> [...]

Ik kan vanuit de werkelijk opdracht, het Paasakkoord, geen aanstichting
vinden, Fritz. In tegendeel, de bestuurlijk vernieuwing en de
transparantie blijkt voor dit kabinet een te zware opgave. Liever offert
zij een coalitiepartner en zet in op de koers die juist aan vernieuwing
toe is.

> Zonder het gebabbel van de veilingmeester was D66 waaronder Bert Bakker
> niet voortdurend ondervraagd over een scheur in het kabinet en dus de
> crisis waarover de fractie dan besluiten zou.

Dat lijkt me niet juist. Het gebabbel is het gevolg van de dubbele
agenda. Niet slim ....

 > Dan zou gewoon het kabinet
> en de kamer zijn eigen rol hebben gehad en lag de beslissende stem in de
> kamer bij de PvdA.

Het kabinet, met voorzitter Balkenende zagen zich geconfronteerd met de
mogelijke crisis. In reactie daarop hebben we gezien wat we gezien
hebben. En zijn de coalitiepartners blij nu? En waarmee?

 > Pechtold stemt dan in het kabinet mee over de
> uitvoering van wat de kamer voldoende steunt, los van wat zijn
> kamerfractie stemt. Zoals wel vaker.

Die weg was door het kabinet zelf geblokkeerd, Fritz. Die had
duidelijhied moeten verschaffen over de te volgen procedure, en helder
en transparant, maar had kennelijk andere belangen.

Henk Elegeert