Hoe nu verder

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Feb 5 19:37:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vraag me af of een extra congres nodig is te stoppen met een kabinet en
waarom.
De mensen daar zijn door een congres op een plek gezet en gekozen
vervolgens. Ze hebben de ervaring van het dagelijkse politieke handwerk en
kunnen naar mijn mening als geen ander beoordelen of en wanneer het genoeg
is geweest. En wie precies welke fouten heeft gemaakt is voor anderen dan
wie erbij zaten niet helemaal te beoordelen. Er heeft gewoonweg niemand
anders bij gezeten toen er wel of niet dingen zijn afgesproken over een
strategie of wat ook. Daarover oordelen moeten degenen doen die er wel
bijzaten of juist van weerhouden zijn er bij te zitten.
Heeft Dittrich dingen gezegd na of zonder eerder overleg daarover of was het
juist Bert Bakker of wie dan ook? Er zijn fouten gemaakt dat is zonneklaar
en daar heeft iemand de verantwoordelijkheid voor op zich genomen. Je hoeft
het eens te zijn met de "strafmaat" maar die fouten zijn wat mij betreft van
de baan, en hopelijk heeft men er wat van geleerd.
Of Lousewies morgen wel of niet ferme stappen durft te zetten zal ze, meen
ik, uit moeten leggen en hopelijk werkt het zo dat het niet zij alleen is
die die stappen moet nemen. Er is dusdanige ongerustheid bij de leden dat
men daar recht op heeft. Ze zal denk ik dan ook met erg goede argumenten
voor de dag moeten komen, waarom men wel of niet dingen doet. Gevreesd mag
anders worden dat er nog veel kritisch leden, maar ook kiezers, gaan lopen.
Laat die fractie morgen eerst eens zich een beetje bezinnen en,
dinsdagmorgen is het dacht ik, elkaar diep in de ogen kijkend bepalen wat ze
er gezamenlijk van denken of willen. Ze zijn er waarschijnlijk heel erg van
doordrongen wat er speelt in de vereniging en bij de mensen die D66 gestemt
hebben toen.
Ze hebben een verantwoordelijkheid naar het kabinet toe en dienen die twee
dingen te wegen. Het congres in Mei zou prima gebruikt kunnen worden om een
oordeel te geven over de gezette stappen. Daar zou men zich kunnen en moeten
verantwoorden.

Meer schade zal wel meevallen maar terughalen ook niet, tenzij hele ferme
stappen en daar is geen congres voor nodig. Weer wat mensen van stal halen
voor de beinvloeding van de duizendkoppige meute schiet toch ook niet op. En
wat je zegt, voordat het eindelijk zover is dat er dergelijk congres is
georganiseerd ben je zoveel verder dat de vraag eigenlijk al niet meer
opportuun is.
Zoals ik er tegenaan kijk is er weinig eer te behalen uit het zg. oogstjaar
en moet je als D66 afvragen wat je denkt nog te kunnen bereiken of te
verdienen in dit kabinet, dat notabene een formidabel laag vertrouwen
geniet.
Als het vertrouwen op 20% gezet mag worden kan je er ook aan denken dat de
andere 80% je dankbaar zou kunnen als je de stekker eruit trekt, of redeneer
ik dan te simpel?
Ik heb liever met mensen te doen die er eerlijk voor uit durven komen een
verkeerde keuze gemaakt te hebben destijds en met Pasen nog eens, dan die
alles uit de kast halen om het toch nog maar eens uit te leggen en daarmee
het recht te praten. En als men denkt wel de goede keuzes te hebben gemaakt
moet men vooral lekker blijven zitten. Maar dan ook straks de eventuele
consequenties voor lief nemen.

Wie het zeker weet mag het zeggen, ik niet, al is mijn voorkeur wel bekend
denk ik zo.

Ger

> De gebakken peren liggen er inderdaad, en zijn nog niet weg. Natuurlijk
> is de vraag dan, wat nu? Maar dat bij het beantwoorden van die vraag
> ook gekeken dient te worden naar wie waarom welke rol speelde, lijkt me
> toch niet vreemd zoals ik al eerder aangaf. De noviteit van het tegen
> een militaire missie zijn, maar wel als coalitiepartner
verantwoordelijkheid