Conservatief D66 schuift Van der Laan naar voren

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Feb 5 16:58:23 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,

>  Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,

>  20 december was een dinsdag, dat RTL4-bericht was op vrijdag 16 december.
>  Dittrich had die dag plotsklaps het een en ander gezegd en toen beweerde
>  Frits Wester dat hij 'uit de D66 fractie' had vernomen dat...
>  Dat was een vrijdag. Zie,
>    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0512&L=d66&P=R30353
>    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0512&L=d66&P=R34727

Het is intrigerend, in artikelen in het NRC van 17 en 19 december was er
nog totaal geen sprake van dat D66 had gedreigd met een kabinetscrisis,
RTL4 en Frits Wester niettegenstaande.

De Volkskrant link van 20 december citeert als 'bron': "heette het
gisteren in D66-kringen.". De Trouw/novum link van 21 december (die niet
meer werkt) citeert slechts Wouter Bos die D66 in de richting van een
crisisdreiging stuurt, waarbij Bert Bakker daar expliciet niet in trapt.

Is D66 er misschien in geluisd doordat haar "nee" welbewust extremer is
voorgesteld dan het bedoeld was, en is daarop van D66 zijde niet alert
genoeg gereageerd? Het Trouw/Novum citaat wekt ook sterk de indruk dat
de PvdA op dat moment tegen was ("als het kabinet dit doorzet"). Ook het
Volkskrant-artikel (laatste zin) geeft dat aan, en bevestigt overigens
zelfs de in de tweede kamer weggehoonde verklaring van Boris Dittrich.

Het lijkt er steeds meer op dat in de hele kwestie een (briljant voor
hen uitpakkend, dat wel) media-spelletje is gespeeld door de PvdA.

http://podium.trouw.nl/novum/binnenland(novum.12-21-2005.0142) :
PvdA-voorman Wouter Bos zei daarop ervan uit te gaan dat het kabinet
afziet van de missie nu ook regeringspartij D66 tegen is. "Ik kan me
niet voorstellen dat D66 in de coalitie blijft zitten als het kabinet
dit doorzet", zei de oppositieleider. D66-Kamerlid Bert Bakker ging daar
in het NOS Journaal woensdag niet op in. "Het kabinet heeft zijn eigen
verantwoordelijkheid."

http://www.volkskrant.nl/den_haag/article151103.ece
Gepubliceerd   | dinsdag 20 december 2005.     Gewijzigd | woensdag 25
januari 14:33 uur.

D66: crisis bij ja tegen Afghanistan
Theo Koelé

Van onze verslaggever -  D66 dreigt uit het kabinet te stappen als de
uitzending van Nederlandse militairen naar zuidelijk Afghanistan
doorgaat. De ministers Bot van Buitenlandse Zaken en Kamp van Defensie
negeren vooralsnog de bezwaren van de kleinste regeringspartij.

Kamp (VVD) en Bot (CDA) houden vast aan hun voorstel elfhonderd
militairen te sturen naar de Afghaanse provincie Uruzgan, ook al komen
de Nederlanders daar volgens D66 terecht in een ‘verkapte
oorlogssituatie’. Donderdag wil het kabinet de knoop doorhakken, nadat
het al enkele malen vergaderd heeft over de kwestie.

Een kabinetscrisis is niet uitgesloten. ‘Wij maken een positief besluit
niet mee’, heette het gisteren in D66-kringen. ‘Het is ondenkbaar dat
het kabinet zonder onze steun troepen stuurt.’ D66-Kamerlid Bakker: ‘Ons
nee blijft nee.’

Het kabinet kwam maandag tijdens een extra vergadering van enkele uren
niet tot een beslissing. Niettemin toonden de ministers Kamp en Bot zich
na afloop optimistisch. Ook zonder D66 is een Kamermeerderheid, hoe krap
ook, mogelijk. Bovendien zou de weifelachtige D66-minister Pechtold voor
Bestuurlijke Vernieuwing geen onoverkomelijke obstakels hebben
opgeworpen. ‘Elk besluit is mogelijk’, zei hij publiekelijk. Donderdag
is ook D66-vice-premier Brinkhorst bij het kabinetsberaad aanwezig. De
minister van Economische Zaken was de afgelopen dagen in het buitenland.

Minister Bot wees er maandag op dat het kabinet strikt genomen geen
toestemming van het parlement nodig heeft. Volgens de Grondwet berust
het ‘oppergezag’ over de krijgsmacht bij de regering. Het is echter een
traditie dat de uitzending van troepen door een brede Kamermeerderheid
gedragen wordt. Zeker als, zoals in dit geval, de kans op doden
aanzienlijk is.

De PvdA, de grootste oppositiepartij, kan voor een meerderheid zorgen,
maar voelt daar na de negatieve opstelling van de D66-fractie steeds
minder voor.