Daarom is D66 klein

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Feb 5 11:15:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het valt me op dat D66 ook met goede standpunten, die ook door veel
mensen gedeeld worden, vaak de mist in gaat. Ook nu weer.

Als politicus moet je niet alleen wijsheid hebben bij het overwegen van
wat goede en slechte keuzes zijn, maar je moet vooral ook een effectief
pleitbezorger van je ideeën zijn.

Daar waar bijvoorbeeld de toespraken op een D66-congres altijd goed
doortimmerd en overtuigend zijn, vind ik het optreden van onze D66-ers
in de media vaak kleurloos, weinig overtuigend, en een gemiste kans.

Zoek naar elke invalshoek, elk element, elke vergelijking die de kern
van de boodschap kan overbrengen. Niet alleen op rationeel nivo moet je
overtuigend zijn, maar, en dat is nog belangrijker, het betoog moet
boeien, menselijkheid en persoonlijkheid uitstralen, en de kijker ook
emotioneel aanspreken.

D66 kent al sinds jaar en dag mediatraining, en Boris van der Ham kent
het acteervak, maar ik vraag me af of niet routinematig alle goede
adviezen met voeten getreden worden.

Daarbij kan een goede presentatie een slecht opgebouwd (of zelfs
ontbrekend, zo heb soms ik de indruk) verhaal natuurlijk nooit redden.

Is dit niet de sleutel tot het raadsel waarom D66, dat in principe een
groot deel van de kiezers zou moeten kunnen aanspreken, veroordeeld
blijft tot een klein aantal zetels?

Overigens, tijd is altijd beperkt voor kamerleden, dat begrijp ik.
Schakel dus mensen in die het talent hebben om een mooi verhaal van de
standpunten te maken.

Bart