Wat Lousewies had moeten zeggen...

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Feb 5 11:03:56 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En doorredenerend, wat is de kans dat Lousewies maandag gaat eisen in de
fractie dat men toch uit het kabinet stapt...?

Ik heb wel een klein beetje hoop, eerlijk gezegd....

Dan zet ze zichzelf neer als een sterk leider, die deze grove fout echt wil
herstellen en met een schone lei wil beginnen. En dan komt het wellicht
binnenkort wel weer goed met de partij...
Dat zou je mogen hopen Mark maar ik heb er hele grote twijfels bij, de moed
er voor bestaat niet vrees ik.
Bij een zo democratische partij, zoals men zichzelf noemt, mag je er toch
vanuit gaan dat de hele strategie een gezamenlijke is geweest. De
eindverantwoordelijk is zoals het hoort de voorzitter en die heeft hij ook
genomen door 2 stoelen op te schuiven. Dat zegt mij dat er in de lijn dus
niks veranderd waarschijnlijk. Of zou het zo zijn dat de Democraten 66 zo
democratisch zijn dan de fractievoorzitter in zijn uppie de dienst uitmaakt,
nee toch?

Hoe druk zou het momenteel zijn aan de telefoon door de leden van de
fractie, bestuur, ministers, allemaal van D66? Daarbij mag je vrezen dat het
niet gaat over het belang voor het land maar het belang van de partij, en
vooral het belang van ieder voor zich. En natuurlijk moet D66 trachten om
hier zo goed mogelijk uit te komen, maar dan gaat het over de wijze waarop.
De afgelopen jaren heeft D66 nu niet laten zien hier zo goed in te zijn
lijkt me.

Ik kan me totaal niet voorstellen dat D66 een partij is die er tevreden over
zou zijn als men straks met een paar zeteltjes uit de strijd komt rollen en
dat gevaar is toch redelijk aanwezig. Peilingen worden telkens maar
weggehoond als momentopnamen etc., maar als diverse peilingen de hele
periode in een bepaalde richting wijzen zeggen ze toch iets, naar mijn
bescheiden mening. Peilingen blijken alleen waardevol zodra ze gunstig zijn
voor degene die het aangaat.

Als je een beetje meeneemt dat het vertrouwen in het kabinet nog nooit zo
slecht is geweest na de oorlog, minder dan 20% en de blunders van D66 nu, de
algemene indruk die er toch is over D66 dat het pluche een heiligdom lijkt,
kan men toch niet anders concluderen dat er iets geheel om moet.
Even enkel en alleen kijkend naar het belang van D66 dienen er grote daden
gesteld te worden om er nog wat van te redden en dat is momenteel uit het
kabinet stappen. Er mee doormodderen tot volgend jaar versterkt alleen maar
de indruk die men van D66 dat het pluche een heiligdom voor hen is.
Men zit in een situatie nu dat, als het waar is, het niet uitmaakt of je
zetels verliest door wie breekt die betaalt, of verliest door doormodderen.

Ik denk, dat indien men eerlijk durft te erkennen, maar ook te zeggen, dat
men zich heeft vergist 3 jaar geleden en dat de grens bereikt is men
symphatie kan terugwinnen. Of het voldoende zal zijn moet je maar afwachten
maar doormodderen lijkt mij desastreus.
Komt natuurlijk bij dat ik erg blij zou met het vallen van ASO, maar dat wil
ik even buiten beschouwing laten. Vandaar dat ik schreef, even alleen het
belang van D66. Of is men zo opofferingsgezind dat het maar het begin van
het einde moet betekenen? Dat lijkt me niet.

Het kan nog net om een Karnavalsaccoord te sluiten, nog 3 weken. Maar dat
wordt weer iets waarbinnen D66 geen inbreng heeft mag je verwachten. Tja,
ach, een partijtje met 6 zeteltjes, hoor ik van Baalen een tijdje geleden
nog zeggen. Zo denkt men dus over hun coalitiepartner, die kleuter doet toch
wel mee. En het klopt, ze doen altijd mee. Soms op eigenaardige manieren, we
stemmen tegen maar steunen het wel.

Ik wens ze veel sterkte toe maar vooral wijsheid nu eens een keertje.

Ger