Wat Lousewies had moeten zeggen...

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Feb 4 22:06:24 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Feb 04, 2006 at 09:30:57PM +0100, Bart Meerdink wrote:

> Okee, met een magistraal optreden had hij donderdag nog veel kunnen
> redden, en het is dan ook erg jammer dat hij in plaats daarvan met een
> onverwachte en raadselachtige reden voor het D66 optreden kwam.

Raadselachtig inderdaad, ik heb er eigenlijk nog niets over gehoord,
maar buiten het gegeven dat de gekozen strategie een abject spelletje
was (daar zijn de meesten het wel over eens), begreep ik er zelf ook
geen snars van. Waarom zou de PvdA, wetende dat D66 waarschijnlijk
breekt bij een besluit tot een missie, tegen gaan stemmen?? Ofwel ze
gedragen zich en kijken naar de inhoud en is de D66 strategie dus
irrelevant. Ofwel ze stellen zich minder nobel op en denken: ha, een
crisis bij een ja-besluit, laten we maar voor stemmen. Na een crisis
zal dat besluit bovendien toch wel heroverwogen dienen te worden zo er
ueberhaupt nog een kabinet is om het te bekrachtigen. In dit geval
zou de D66-strategie averechts werken.

Raadselachtig dus, en stof om de partijtop nog eens aan de tand te voelen.

Maar terug naar Lousewies: de profielen van haar in NRC en Volkskrant
vandaag gaven weer een inkijkje in de dosis inlegkunde danwel tastend
zoeken van journalistiek.  De Volkskrant schreef over de optie
fractievoorzitter te worden na het vertrek van De Graaf:

"Meteen trachtte ze fractievoorzitter te worden na het vertrek van Thom
de Graaf. Haar mede-fractieleden, niet allemaal gediend van haar ambitie,
wisten dat toen nog te blokkeren."

Het NRC schrijft echter:

Vader van der Laan: „Ze is herhaaldelijk gevraagd om staatssecretaris, dan
weer minister te worden. Maar ze wilde niet voorop lopen, omdat ze bang was
onderuit te gaan. Nu had ze geen keus. Misschien waren er ook niet veel
alternatieven voor D66.” en:
"Bij de Tweede-Kamerverkiezingen in 2003 kreeg Van der Laan twee keer
zoveel voorkeurstemmen als Boris Dittrich. Toen de opvolging van de
gesneuvelde lijsttrekker Thom de Graaf actueel werd, aarzelde ze. Van der
Laan wilde zich eerst bewijzen op het Binnenhof. Dittrich stond toen al in
de startblokken en ging de fractie leiden."

Voor het nakaarten in de zaak Uruzgan is wellicht de volgende zin uit de
Volkskrant nog interessant:

"[Lousewies was] in de fractie volgens ingewijden juist de grote
voorvechtster van het onwrikbare nee tegen de missie"

Heeft ze Dittrich hierin inderdaad bestreden, of betreft het hier spin
van 'ingewijden'?

Groeten,

PS: Bart, ik begrijp dat dit voor jou allemaal om de poppetjes gaat,
    maar ik ben ongeschikte poppetjes liever kwijt dan rijk :-)

--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |