Verlichtings-fundamentalisme

Sun Dec 31 18:44:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 31-dec-2006, at 17:22, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Het nihilisme van de Franse revolutie leidde tot het Schrikbewind van
>  Robespierre en de veldtochten van Napoleon, het nihilisme van het
>  Interbellum tot de Entlosung en de veldtochten van Hitler. De
> Verlich-
>  tongsgekken van nu hoort men daar nooit over - die gillen louter
> om hun
>  Derde Wereldoorlog tegen de Islam.
>
>  Ze hebben alleen hun Robespierre, Napoleon en Hitler nog niet kunnen
>  vinden.

"Naarmate online discussies langer worden, nadert de
waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot één.
In veel nieuwsgroepen op Usenet bestaat de traditie dat de thread
afgelopen is zodra zo'n vergelijking wordt gemaakt."

( http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin )

In het artikel wordt verder opgemerkt: "Daarbij bestaat er ook een
wijdverspreide overeenstemming over het feit dat het opzettelijk
noemen van de wet van Godwin, om aldus een discussie te beëindigen,
geen succes zal hebben."

Maar dat lijkt me hier geen probleem, want van een *discussie* is in
het geval van de monomaan doortetterende doctor toch al helemaal geen
sprake.

Erik vdMb

(die zich overigens kostelijk heeft vermaakt met het schijnheilige
gekwaak van über-plucheklever Van Meeteren)