Plotje: Democratiseren interne kiesstelsel

Sun Dec 31 12:48:40 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 [Ik heb het plotje nog ietwat aangepast: de gekozen kandidaten zijn thans
  blauw geplot - in feite is het plotje daarmee driedimensionaal: ook de
  voorkeur van de kiezer is weergegeven]

 Joris van den Wittenboer <jwittenboer at HOME.NL>,
>Wel het simpelste maar niet per se het juiste. En al had ik graag dat je
>je theorie zou kunnen onderbouwen,

 Ik onderbouw niets, het is domweg waardenvrije wiskunde. Ik plot de data
 in een figuur waardoor men ze kan interpreteren. Met die figuur is beslist
 niets mis. De interpretatie daarvan (mijn 'conclusies') is een geheel
 andere zaak. Daar kan wat bij, wat af, wat genuanceerd worden, enzovoort,
 enzovoort.

>Stel nou dat het er aan ligt dat de wensen van de leden met die van de
>SAC overeenstemmen? Dat de SAC mensen geschikt acht die de leden ook
>geschikt achten?

 Maar dit *is toch ook zo* ?

 De leden hadden geen andere keuze dan dit te beamen. Twijfel werd door
 het kies-systeem de kop ingedrukt. Dat toont de figuur nu juist aan.
 Als het intrinsiek zo zou zijn als jij onderstelt, dan is er dus geen
 SAC meer nodig - dan komt immers zo'n beetje hetzelfde er uit als thans
 de SAC-voordracht. Die SAC is juist nodig omdat de hypothese onjuist
 zij, om te profiteren van het puntensysteem. Om af te wijken van wat de
 D66-leden willen en van wat de kiezer van D66 wil.

 Bijlage: het gebruikte computerprogramma (te draaien binnen een Midas-
 shell onder Unix/Linux/VAX-VMS), te downloaden op,
    http://www.eso.org/projects/esomidas/midas.html
 Wel zo gemakkelijk voor later of wie het zelf wil doen... Data staan op,
    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0612&L=d66&X=&P=R36239

  ECHO/FULL

! Creeer tabel (data staan in twee kolommen in Correlatie.dat; door af-
! rondingsfouten luidt de laatste rij van Correlatie.dat: 25.1    24
  CREA/TAB Correlatie 2 ? Correlatie
  NAME/COL Correlatie #1  :SAC   F2.0 "Stemadvies"
  NAME/COL Correlatie #2  :Leden F2.0 "Kandidatenlijst"
  COMP/TAB Correlatie     :Kiezer = log10(-1)
  NAME/COL Correlatie :Kiezer F2.0 "Fractieleden"
  WRITE/KEY qq/r/1/1 1.
  COPY/KT qq Correlatie :Kiezer @1
  WRITE/KEY qq/r/1/1 2.
  COPY/KT qq Correlatie :Kiezer @6
  WRITE/KEY qq/r/1/1 6.
  COPY/KT qq Correlatie :Kiezer @10

! Creeer de twee lijnen.
  CREATE/IMA qq 1,25 1,1 NODATA
  CONVERT/TAB qqdemocratie = Correlatie :SAC :Leden qq spline
  CONVERT/TAB qqdictatuur  = Correlatie :SAC :SAC   qq spline

! Creeer grafisch scherm.
  CREATE/GRAPH

! Plot de jpg-file.
  ASSIGN/GRAPHICS POSTSCRIPT
  SET/GRAPH STYPE=21 BCOLOUR=5 COLOUR=1 PMODE=1
  SET/GRAPH XAXIS=0,26,5,1 YAXIS=0,26,5,1
  PLOT/TAB Correlatie :SAC :Leden
  OVERPLOT qqdemocratie
  LABEL/GRAPHICS "Correlatie positie kandidaat op stemadvies en kandidatenlijst." 1.,24.5 0 1 1
  LABEL/GRAPHICS "Zwarte lijn toont de afwijking van het stemadvies (rode lijn)" 1.,23.5 0 1 1
  LABEL/GRAPHICS "Blauwe posities: de daadwerkelijk gekozen kandidaten." 1.,22.5 0 1 1
  SET/GRAPH COLOUR=2
  OVERPLOT qqdictatuur
  SET/GRAPH COLOUR=4
  OVERPLOT/TAB Correlatie :SAC :KIEZER
  $convert -rotate 90 postscript.ps correlatie.jpg
  $xv correlatie.jpg &

! Plot op de monitor.
  ASSIGN/GRAPHICS G,0

! Logout.