Lijsttrekkkers-verkiezing?

Wed Dec 27 16:20:11 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er spelen twee dingen... iets kan extrinsiek fout zijn en intrinsiek,
 * Extrinsiek betekent dat twee mensen tegengestelde opvattingen venti-
   leren. Beiden vinden die van de ander onjuist maar in moreel opzicht
   is er niets mis en er zijn altijd compromissen mogelijk. Hier gaat
   het om waarheden.
 * Intrinsiek betekent dat het beweerde *zelf* fout is en dat staat los
   van wie wat beweert. Voorbeeldje: de herkeuringen van de WAO waarbij
   zieke mensen doelbewust gezond worden verklaard om te kunnen bezuinigen
   zijn intrinsiek fout en immoreel. Hier gaat het om werkelijkheden.

Dit soort kwalificaties mag men niet door elkaar halen. Als partijvoor-
zitter Pechtold met partijleider Dittrich een vorkje prikt, dan is daar
niets mis mee. Als ze het voortbestaan van D66 op het spel zetten door
Pechtold *voor* het Paascrisiscongres minister te maken opdat Pechtold
een grotere kans heeft om t.z.t. Dittrich op te volgen (dat is wat
Dittrich in HP/De Tijd suggereert - en ook dat hij en Pechtold er schik
in hadden dat anderen iets geheel anders dachten), dan is er iets loos.
Maar ja, dat beperkt zich dan wel tot (de gevolgen van) de Paascrisis.

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Grappig, dat lijstje. wat me opvalt is dat ik erbij sta, terwijl ik niet
>eens meedeed. Hoe verklaar je dat? Toch nog meer 500 vermeldingen, rara
>hoe kan dat? Maar die cesuur valt inderdaad op. Hoe verlaar je die dan?
>Hoe is gemanipuleerd?

 [Kennelijk had je je op dat moment nog niet teruggetrokken ?]

 Het blijkt niet mogelijk om op eigen kracht hoog te eindigen - sterker
 nog: het is zelfs niet mogelijk om op eigen kracht de *laagstgeplaatste*
 van het stemadvies te passeren. Het stemadvies is daarmee ondemocratisch:
 een paar mensen bepaalt wie uberhaupt verkiesbaar kan worden en niet de
 leden van D66. De leden mogen het advies eigenlijk alleen maar bekrach-
 tigen. Ze kunnen er als individu dan wel van afwijken (waardoor minieme
 afwijkingen mogelijk zijn), maar als partij-electoraat wordt hen een
 uitkomst voorgelegd die dat maar te slikken heeft.

 Ik zie trouwens je broer Menso momenteel hier en daar in de media opdui-
 ken in de Sylvia Millecam-zaak...   :-)