Lijsttrekkkers-verkiezing?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Dec 27 14:07:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Die lijsttrekkersberkiezing lijkt mij wel eerlijk te zijn verlopen (Bertus
> was weer voor LvdL, trouwens).

Nee dus. Er valt nuchter te constateren dat dit niet het geval is
geweest. Een paar "incidenten":

- Dittrich "benoemt" (naar eigen zeggen), na wat lunches en dineetjes,
Pechtold tot Minister in maart/april 2005 met de manifeste bedoeling
kandidaat-in-spé Alexander alvast een voorsprong te laten behalen op
zijn concurrenten in de lijsttrekkersstrijd (vraag: waarom was Dittrich
dan tóch voor vd Laan?).
- Tussen Pechtold en Van Der Laan is vooraf afgesproken dat ze beiden
zullen kandideren, en hun strategieën af te stemmen, zodanig dat zij de
verkiezingsaandacht  onderling zullen verdelen en aldus monopoliseren
(resultaat: een stel kijvende pubers, maar dat was niet ingecalculeerd).
- Het eerste échte lijsttrekkersdebat (in Den Haag) was als gevolg
hiervan slechts tussen deze twee kandidaten, met bewuste uitsluiting van
de andere kandidaten. Zulks was afgesproken tussen hun campagneteams en
het regiobestuur. Het LB weigerde in te grijpen, liet dit dus
opzettelijk toe. De kaarten waren toen al geschud.
- Op  het voorjaarscongres hield Pechtold een wervende
lijsttrekkerskandidaten-speech ("stem op mij"), in de tijd die was
toegemeten voor zijn verantwoording als bewinsdsman. Zo stond het ook
geagendeerd. de congresleiding liet dit toe. Een griove manipulatie,
waartegen ik toen reeds protesteerde in dagblad Trouw.
Conclusie:
Het heeft er alle schijn van dat dit gemanipuleerde verkiezingen waren.
De andere kandidaten werden slechts gedoogd omdat de D66-statuten
daartoe dwingen. Niet uit democratische overtuiging van de partijleiding.

> Met de TK-kandidatenlijst werd ernstig gemanipuleerd waarbij de leden
> alleen binnen die manipulatie nog een vrije keuze hadden. Dit valt simpel-
> weg af te leiden uit de discontinuiteit in de uitslagen.

Zo kan je het ook zien.

> Alleen als de leden georganiseerd hadden ingegrepen en/of gestemd, zou er
> van een volledig vrije keuze sprake geweest zijn. Dat binnen de manipulatie
> vrij kiezen, is trouwens ook gebeurd: de twee LvdL-derivaten die bovenaan
> stonden, werden toch maar mooi buiten het parlement gehouden. Als dat niet
> gebeurd was, dan was D66 ten dode opgescheven.

Hiermee ben ik het oneens. Ollongren is een Pechtold aanhangster, heeft
ze verklaard in een interview. Zij en Telleman waren de nieuwe gezichten
hoog op de lijst. Die nieuwe gezichten zijn weggestoten door Van Der
Ham, Bakker en Koser Kaya. Dat heeft nog enige democratische allure. De
manipulatie is veeleer gepleegd door de Stem Advies Commissie die verre
van neutraal was en Pechtold liet meebeslissen wie er hoog op de lijst
moesten komen. Een schandalige vertoning.

> .. Daarnaast hebben we in D66 dat clubsgewijze stemmen. Daar-
> door is BvdH, de Erica Terpstra van D66, opnieuw in het parlement gekomen.

Dat klopt. Zelf noemt hij het "strategisch stemmen": zet je tegenstander
zo laag mogelijk en je favoriet bovenaan, en stem en bloc. Maar ja, dat
hoort erbij. Fatma (De Turken) en Van Der Ham (de JD-maffia) hebben zo
hun eigen zetels  te danken aan hun clientèle.  Voor wat hoort wat, dus
die lastvrije vertegenwoordiging is een illusie de komende jaren.

> Overigens is hier sprake van inconsitentie: je gaat er van uit dat Dittrich
> in het interview de waarheid sprak en meedeed aan manipulaties. Als dat zo
> zou zijn, waarom zou in het interview dan de waarheid staan ? Doet me denken
> aan dat verhaal over liegende Kretenzers...   :-)

Omdat de man zich klaarmaakt naar New York af te reizen en het hemn geen
reet meer kan schelen wat de gevolgen van zijn uitspraken zijn. Daarom
geloof ik hem nu. Hij heft niets meer te verliezen.
PS Waarom vertrekt iedereen die een puinhoop in NL maakt steevast naar
New York (Brinkman, Ayaan, Boris...)?