Lijsttrekkkers-verkiezing?

Wed Dec 27 10:11:27 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>In een afscheidsinterview met hem zegt hij dat Alexander en hij allang
>besloten hadden dat Alexander de ideale lijsttrekker zou zijn, (...) Er
>is geen sprake geweest van interne verkiezingen. Democratie is *niet* het
>woord dat je mag gebruiken bij D66. (...) Dat een door Pechtold gemanipu-
>leerde en aangestuurde SAC

 't Is een beetje 'ja' en een beetje 'neen', lijkt mij.

 Die lijsttrekkersberkiezing lijkt mij wel eerlijk te zijn verlopen (Bertus
 was weer voor LvdL, trouwens).

 Met de TK-kandidatenlijst werd ernstig gemanipuleerd waarbij de leden
 alleen binnen die manipulatie nog een vrije keuze hadden. Dit valt simpel-
 weg af te leiden uit de discontinuiteit in de uitslagen.

 Alleen als de leden georganiseerd hadden ingegrepen en/of gestemd, zou er
 van een volledig vrije keuze sprake geweest zijn. Dat binnen de manipulatie
 vrij kiezen, is trouwens ook gebeurd: de twee LvdL-derivaten die bovenaan
 stonden, werden toch maar mooi buiten het parlement gehouden. Als dat niet
 gebeurd was, dan was D66 ten dode opgescheven. Op die manier heeft de par-
 tij-democratie wel degelijk zuiverend gewerkt. Alleen: het had nooit zover
 hoeven komen... Daarnaast hebben we in D66 dat clubsgewijze stemmen. Daar-
 door is BvdH, de Erica Terpstra van D66, opnieuw in het parlement gekomen.

 Overigens is hier sprake van inconsitentie: je gaat er van uit dat Dittrich
 in het interview de waarheid sprak en meedeed aan manipulaties. Als dat zo
 zou zijn, waarom zou in het interview dan de waarheid staan ? Doet me denken
 aan dat verhaal over liegende Kretenzers...   :-)