Reactie op Rob en Wjbrandt

Wed Aug 16 23:44:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 John Wijsmuller <j.wijsmuller at PLANET.NL>,
>Op 25 april 2003 mailde ik naar ons digitaal cafe:
>D66 hoort niet thuis in een kabinet met CDA en VVD. Het idee dat wij in
>zo'n kabinet iets van onze idealen zouden kunnen verwezenlijken is een
>sprookje.

 ...en dit was een reactie op een aantal profetische woorden van mij...
 https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0304&L=d66&X=&P=R26461
 Mensen moesten eens weten hoe gemakkelijk het is om het bij het rechte
 eind te hebben...   :-)

 John, in 2006,
>De twee zetels in de peiling zijn wel degelijk het resultaat van het
>werk van onze huidige fractie en ook van het werk van onze lijsttrekker.
>(...) Pechtold wilde zelfs toen de fractie tegen de expeditie in
>Afghanistan was nog verder gaan.

 Volgens mij ging het collectief fout (wie perse wil wijzen, wijze naar
 Brinkhorst). Wie naar de peilingen kijkt, ziet hier inderdaad een vrese-
 lijke neerwaardse 'knik' die samenvalt met het Afghanistan-debat.

 Toch heb ik niet de indruk dat het de neergang van D66 veroorzaakt. De
 steun van D66 voor radicaal associaal beleid, het gezeur over het
 sociaal-liberalisme, het meegaan in de 'normen en waarden', gekoppeld aan
 een ongekend nihilsme (niet alleen bij D66, trouwens), een 'omgekeerd
 generatie-conflict' (extreem conservatisme bij D66-jongeren), eindeloos
 gezeur over buitenlandse homo's en meeliften op de AHA-gekte en de Euro-
 pese kerk deed onze partij de das om. Dit soort sprongen is echt teveel
 voor een partij.

 Sommigen schijnen te denken dat D66 zich in de aanloop tot de verkiezingen
 zal herstellen. Dit is onjuist: D66 moet zich in de oppositie herstellen.
 Het aantal zetels (1-3) doet er dan ook weinig toe, het gaat er om dat
 de nieuwe fractie geen voortzetting propageert van wat de afgelopen jaren
 mede door D66 allemaal in ons land is aangericht. En dat de partij zich
 hervindt in haar verleden (dat woord 'toekomst' wil ik nooit meer horen).

 Maar ik zie dat de Jonge Democraten zich massaal aanmelden als kandidaat-
 Kamerlid en de Tellemannetjes van deze wereld ook. De zekerheid dreigt
 opnieuw rampzalig toe te slaan, de sociaal-liberalen zijn nog lang niet
 uitgeluld... De strijd om het voortbestaan van D66 is nog niet beslecht.