Reactie op Rob en Wjbrandt

John Wijsmuller j.wijsmuller at PLANET.NL
Wed Aug 16 23:03:27 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Rob van der Hilst schreef:
...............Mag ik, langs deze voor mij zo sympathieke weg, 'Den
Haag' uitnodigen om als de wiedeweerga met voor u en mij merkbare
plannen op de proppen te komen, die minstens dit realiseren:
'beeldcorrectie' betreffende D66 in het publieke domein................

Wijbrandt van Schuur reageerde:
.............Nogmaals: de twee zetels in de peiling zijn niet (alleen)
het resultaat van het werk van de huidige fractie, maar vormen de
neerslag van een ontwikkeling die al veel langer gaande is. Of we die
ontwikkeling nog tijdig kunnen keren is de vraag. Dat vraagt de aandacht
van iedereen die vindt dat D66 nog steeds nodig is. ..............

Beste Democraten,

De twee zetels in de peiling zijn wel degelijk het resultaat van het
werk van onze huidige fractie en ook van het werk van onze lijsttrekker.
In plaats van het juist inschatten van onze positie moest er zo nodig
worden deelgenomen aan de regering. Pechtold wilde zelfs toen de fractie
tegen de expeditie in Afghanistan was nog verder gaan.
Deze twee keuzes waren voldoende om D66 de nekslag te geven.

Op 25 april 2003 mailde ik naar ons digitaal café:
D66 hoort niet thuis in een kabinet met CDA en VVD. Het idee dat wij in
zo'n kabinet iets van onze idealen zouden kunnen verwezenlijken is een
sprookje. Zij hebben ons nodig om de blaam van de ellende die zij over
Nederland gaan uitstrooien voor onze rekening te nemen. Een kwart van
onze leden zal zijn lidmaatschap opzeggen en bij de volgende
verkiezingen halen wij nog twee procent van de stemmen. Groet, John
Wijsmuller

en 12 mei 2003:
Beste democraten, Waar D66 eerst een partij was met een tekort aan
actieve politici, zodat het gemakkelijk aanschuiven was, is D66 nu een
partij met veel uitgestoten voormalig actieve politici wiens handen
jeuken om weer mee te mogen doen. Dit leidt onvermijdelijk tot
verwatering van beginselen en een crisis in de partij. De fractie, het
bestuur en andere actieven zijn op zoek naar baantjes en kiezers, waar
die dan ook te vinden zijn. Aardig was de opmerking van staatssecretaris
van Cultuur Cees van Leeuwen (LPF) gisteren in Buitenhof dat de LPF
verder kon gaan als D2003 en D66 als de Lijst Boris Dittrich. Als de
fractie er in slaagt een nieuwe grote groep kiezers aan zich te binden,
dan zal de partij totaal veranderen en wordt D66 zoals wij het kennen
een herinnering. Het nieuwe D66 zal een populistische partij worden met
dezelfde regressieve trekken als CDA, VVD en PvdA. Democraten kunnen dan
beter een andere partij oprichten. Als de fractie door het ijs zakt en
geen steun vindt bij de kiezers kunnen de fractie en het bestuur hun
biezen pakken. Er is dan veel werk te doen voor de leden, die met grote
inspanningen de partij van de ondergang moeten gaan redden. We kunnen
dan wel allemaal lid blijven. Groeten, John Wijsmuller