Artikel Bisschop van Roermond over Intelligent Design

Wed Aug 9 23:28:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Zoekt men naar het D66-nieuws, duikt er een juweel van een stuk over
 'Intelligent Design' door de bisschop van Roermond op... Zeer lezens-
 waardig...!
      http://www.katholieknederland.nl/rkkerk/media/rkkerk_gedrukt/detail/article_569043.html

 Iets als het onderstaande heb ik hier zelf ook menigmaal beweerd daar
 waar het ging om de gekte van de filosofen-liberalen...
>De zaak van Intelligent Design gaat dus ten diepste over de status van de
>natuurwetenschap van nu. Hierbij is de scheiding tussen filosofie en
>natuurwetenschap sinds Rene Descartes (1595-1650) en Galileo Galilei
>(1564-1642) aan de orde. Zij verwijderden de doeloorzakelijkheid uit de
>wetenschap, die er sinds Aristoteles (384-322 v. Chr.) een integraal
>onderdeel van was. In de discussie over ID gaat het met name over het feit
>of het weglaten van de teleologie (doelgerichtheid) in het wetenschappelijk
>discours wel wetenschappelijk genoemd kan worden.

 Perfect ! De bisschop mag er een andere draai aan geven dan ik (en ik
 pinpoint de zaak liever bij het ontstaan van de wetenschap rond 1900 en
 het formuleren van de causaliteit door Einstein et al. in de speciale
 relativiteitstheorie) - maar daarvoor is'ie dan ook bisschop. Everard De
 Jong  beschrijft precies waar het om gaat en dat valt in hem te prijzen.
 Duidelijk een slimme en belezen man...