Zorgverzekeraars: stijging aantal wanbetalers

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Aug 9 23:37:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 8/9/06, Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> wrote:

> [...]
> aandelen worden uitgegeven, waar gaat het geld dan heen? Het lijkt me niet
> wenselijk dat besturen van stichtingen alle activa en passiva verkopen en
> dan een zak geld gaan zitten beheren.
>
> Ik vraag me trouwens af of je zomaar moet toestaan dat een geheel
> ziekenhuis in handen van 1 commerciele partij is. Regionale dekking is van
> groot belang en dat leidt dunkt me tot natuurlijke monopolies, in ieder
> geval buiten de Randstad. Misschien moet er een zekere mate van
> concurrentie binnen een enkel ziekenhuis zijn. Daar zitten dan natuurlijk

Uiteraard moet dit allemaal zorgvuldig en binnen marktwerkingskaders
geimplementeerd worden. Het gaat me nu echter vooral om de
uitgangspunten.

> Je hebt het hier dus over een vaste lijst per ziekenhuis, vastgesteld door
> dat ziekenhuis zelf, niet over een enkele lijst voor de hele sector.

Inderdaad.

 Toch
> is het wel een flinke inperking van de concurrentie. Het lijkt me voor de
> efficientie wenselijk dat prijzen kunnen afhangen van aantallen.

Dat vind ik niet, want dat gaat ten koste van de positie van de
individuele burger. Die wordt weer weggepolderd.

 Ik voel
> er meer voor om de verplichting bij de verzekeraar te leggen, met
> financiele steun van de overheid. Zo gaat het meen ik nu deels ook al.

> Ze worden nu beperkt tot maximaal 10%. Is dat echt zo erg? Op die manier
> krijg je tenminste nog wat sterkere speler (vakbonden, bedrijven,
> belangenorganisatie) tegenover de machtige verzekeraars.

De burger moet juist meer rechtstreekse invloed krijgen op het
zorgproces, niet zijn zogenaamde belangenvertegenwoordigers in het
polderland. .

Groeten,
Mark Giebels