Zorgverzekeraars: stijging aantal wanbetalers

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Aug 9 21:10:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 8/9/06, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:
> Lekker praktisch, werkbaar, eenvoudig uitvoerbaar, of vergis ik me Mark?

Zo van horen zeggen (Belgische collegas) en op basis van de globale
opbouw, heb ik het idee van wel, maar de details ken ik ook niet.

> Zonder keuzevrijheden en aanbodimpulsen (snelheid, efficiëntie, kwaliteit)
> uit te schakelen, kennelijk.

De sturing moet zo dicht mogelijkbij de burgers en de artsen komen te
liggen, tenminste voor Democraten. Zo redenerend zit het Belgische
stelsel natuurlijk veel logischer in elkaar dan het Nederlandse. In
Nederland sturen de verzekeraars en gaan vakbonden en
'belangenorganisaties' onderhandelen over verzekeringscontracten. Veel
meer invloed kun je de burger niet afpakken.

> Vergoeden de verzekeringen elk in rekening gebracht tarief?
> Wordt zoals hier uit de zorgfondspremie het verschil tussen hoge
> ziektekosten en gemaximeerd inkomensdeel bijgepast, zonder dat de
> verzekeraar erbij inschiet?
> Praktisch uitgevoerd via de verzekeraars?
> (Hier frauderen bijvoorbeeld thuiszorgclubs nogal bij oude mensen, nogal wat
> over te doen in de krant.)

De vragen van je hieronder, daarop ken ik de antwoorden helaas ook niet.

Groeten,
Mark Giebels