Bert's verklaring en Pechtold

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Fri Aug 4 18:52:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Mijn angst is alleen dat de kandidatenlijst wordt aangevuld met veel lieden
>type Van der Ham/Pechtold.

Ja, en een type Hein van Meeteren... ;)

>Mij valt op dat Pechtold door sommigen al met
>een stalinist wordt vergeleken. Dat's een novum -
> hoorde ik nimmer richting
>een D66-leider.

Oh well, there's a first for everything...

Maar wat mij zo enorm opvalt aan die Pechtold - en ik heb hem een paar keer van dichtbij mee mogen
maken - is dat hij zo ongelooflijk parmantig en zelfs arrogant is. Hij lijkt er echt heilig van
overtuigd te zijn dat hij de Nieuwe Messias is die de partij wel weer even op z'n pootjes terugzet.
Maar dat wordt lastig want de man straalt gewoon het "het gaat allemaal om mij" uit en dat terwijl
hij inhoudelijk tot nog toe weinig gebracht heeft.

Het is de arrogantie van de 'Leidse Kliek', juist de groep mensen die het 't afgelopen decennium
voor het zeggen heeft gehad binnen de partij, en die vanwege hun leidende positie aldus
verantwoordelijk was voor de electorale aderlatingen, zeker sinds 1998.

Wat denkt die man nou eigenlijk? Dat wil ik wel eens weten. Is hij er echt van overtuigd dat alles
vanzelf wel weer goed komt en dat Nederland met een gerust hart kan slapen omdat hij waakt, net als
Colijn zei in '39?

Wat je verder ook mocht denken van Van der Laan's denkbeelden en ideologische achtergrond, zij en
de haren brachten tenminste wel een verfrissend politik realismus, met dus de erkenning dat je
gewoon keihard moet vechten voor iedere zetel, want pas met (veel) zetels kun je je ideeen
doordouwen.

Hoe dan ook, ik ga mij inzetten voor de campagne en zeker voor de TK-kandidatuur van Hein. Zal 'ie
nodig hebben.

Kaj