Remsporen

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Apr 27 15:45:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wel Elma, dank voor deze aanvullende lessen.

Het moet gezegd - een en ander was mij niet onbekend.
Noch het gegeven dat vooral planteneters (zowel konijnen, als diverse buideldieren) de bacterien, nodig voor het goed ontsluiten van vezelige darminhoud, moeten binnenkrijgen door het nuttigen van bepaalde poepjes van het moederdier. En ook dat knaagdieren bepaalde eigen excrementen opeten, omdat bacterien in de dikke darm zelf bepaalde vitaminen produceren, die op die plek niet meer door de darmwand worden opgenomen.

En het verhaal van de controle op bloed is mij ook wel verteld. Maar: dat zou wel vers bloed moeten zijn, om als zodanig onderkend te worden. Een controle via het lab is veel effectiever. En het blijft toch een minder prettige bezigheid, een dergelijke inspectie!
Genoemd artikel gaf ook aan dat Engeland de vlakspoeler gekend heeft, in het begin van de technische ontwikkeling, maar dat die daar praktisch niet meer gebruikelijk is. En in de VS al helemaal niet meer. Overigens is de Angelsaksische cultuur - om het maar even algemeen te stellen - wat minder makkelijk ten aanzien van menselijke lijfelijkheid dan het katholieke zuiden van Europa.
Blijft dus het typische dat - met identieke medische kennis - in NL dit cultuurobject, de vlakspoeler kenmerkend vaak voorkomt.

En ja, dat kindergedrag, ook wel bij andere gedragsstoornissen voorkomend, geretardeerd gedrag. Apen doen het ook. Dan is het ook zo dat apen, al onze directe verwanten dus, net zomin als de vogels zindelijke diren zijn. Dit in onderscheid met diverse katachtigen.
En blijft ook het simpele feit - ik ben de leeftijd der kleine kinderen als ouder al verre te boven - dat niets zo vies is als poeplucht van andere mensen, met name van al degenen met wie je geen intieme betrekking onderhoudt!
Een eenvoudige aanvulling daarbij zij: hondenpoep benadert die van mensen, en als je niet uitkijkt, draag je dat aan je eigen schoenen van de straat naar binnen! Dat wordt vaak als probleem nr. 1 genoemd, bij lokale politieke prioriteiten.

/raimond de tempe