Koerscrisis: Congresmotie zegt vertrouwen in Van der Laan op

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Apr 26 11:24:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Goede analyse, Peter,
>
> En als D66 Verdonk, die manmoedig PvdA-er Cohen's wetgevingen uitvoert,
> laat vallen,
> wordt ze zeker VVD-lijsttrekker, wat gunstig is voor D66.
> Want zij spreekt wel aan maar mist de intellectuele diepgang en kennis
> van zaken
> en zal zeker onderuit gaan en haar populariteit verliezen.
> Met Marc Rutte voor een brede VVD maakt D66 m.i. geen kans meer...

Valt wel mee denk ik, het is een beetje zoals een straat met veel winkels,
ze concurreren, maar bieden samen ook een aantrekkelijke keuze die veel
publiek trekt. Met andere woorden, als Rutte er in slaagt om het profiel
van de 'echte' liberale stroming te versterken ten koste van de amorfe PvdA
dan wordt liberaal kiezen voor veel meer kiezers een geloofwaardiger optie.

> Maar als D66 haar laat vallen vervreemdt D66 zich verder van de grote
> stroom kiezers
> die zichzelf niet als links definiëren, en die linkse kiezers hebben al
> 3 partijen om uit te kiezen.
> Kiezers die zichzelf noch links noch rechts achten
> zullen het D66 zeer kwalijk nemen haar te hebben laten vallen voor
> bureuacratisch feilen.

Verdonk is toch uiteindelijk verantwoordelijk voor een dienst die zo slecht
werkt dat het imago van heel Nederland, in binnenland en buitenland, er
onder lijdt. Dat is niet niks. Of een ander het beter kan, zonder de
instroom van probleemgroepen weer toe te laten nemen, die vraag moet je
natuurlijk stellen. Maar het onaantrekkelijk maken van Nederland als land
van bestemming gebeurt nu door regels onredelijk toe te passen. Maak dan de
regels (nog) strenger en voer ze correct uit, dan weet iedereen tenminste
van te voren waar h/zij aan toe is.

> In tegenstelling tot Van Mierlo's tijd met een zwak Groen Links
> en een lang uit de Kamer geweerde SP
> valt er op links weinig te halen voor D66.

Geen overtuigende analyse denk ik. D66 moet gewoon overtuigen, kernachtig
duiden wat er speelt, zeggen waar het op staat, leidend naar voorstellen
waarvan iedereen kan zien dat het gaat werken. Waar de kiezers dan vandaan
komen doet er niet toe.

Politieke presentatie is een kunst, niet te onderschatten. Ik denk altijd
aan Blair, die weet overtuigende woorden te vinden zelfs bij een bij nadere
analyse zwak verhaal. D66 moet misschien les nemen in welsprekendheid.

Bart