Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Wed Apr 26 11:34:12 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies, eenvoud in de regeling, alleen makkelijk controleerbare criteria,
zelf mogen bepalen wat je kiest uit keuzemogelijkheden zonder verdere
voorwaarden.

Kijk, wij geven alleenstaanden terecht wat meer (bijstand/aow), maar pakken
dat weer af als ze stiekem toch samenwonen, het is me een gedonder...
Samenwonenden geven we gek genoeg weer wat meer zorgtoeslag ofwel lagere
zorgpremie, alleenstaanden hier in het nadeel, dus slimme studenten wonen
formeel even samen, mooi meegenomen die paar tientjes extra per maand.

Een Amerikaanse oplossing zou zijn alleenstaanden maar dus ook samenwonenden
het recht te geven te kiezen  een toeslag te verdienen met een klein
bijbaantje, om zo toch op het sociaal minimum te komen. Je bepaalt zelf maar
of je samenwoont of niet en dat extra wilt verdienen... zo niet wordt je
toch maar woningdeler of huur je toch maar iets nog goedkopers.

Alleenstaanden zijn hier duurder uit wat betreft gemeentelijke belastingen
en heffingen, naast de huur de reden dat ze meer dan de helft nodig hebben
van een stel (op minimuminkomen nog steeds). Amerika zal wel gezorgd hebben
voor lage aansluitkosten en heffingen per woning en eerlijker heffingen per
individu of naar inkomen, dus voor een stel automatisch het dubbele (afval,
waterzuivering, etcetera) en niet zoals hier voor een stel dat samen al
kosten uitspaart (huur) ook nog eens lagere bijdragen aan gemeenschappelijk
(overheids)kosten.

Kortom regel zaken zo eenvoudig mogelijk en de noodzaak tot onuitvoerbare
want oncontroleerbare criteria en extra toeslagen vervalt (zoveel mogelijk)
en iedereen blijft vrij zijn eigen positie te bepalen binnen de eigen en
gegeven maatschappelijk mogelijkheden.

Fritz