Zuiveren D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Apr 26 10:04:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Een paar puntjes extra:
>
> - D66 keert weer terug naar het gemengde economie model ipv het huidige
> marktisme van neoconservatieven (libertairen); een deel van de
> privatisering wordt teruggeschrioefd.

Daar valt alleen wat zinnigs over te zeggen als je aangeeft wat je dan
precies wilt terugschroeven en waarom dat beter is. De vrijzinnige manier
is om van geval tot geval te bekijken wat de beste optie is.

Al heb ik het idee dat sommige privatiseringen in feite neerkomen op het om
financiële redenen te eenmalig te gelde maken van openbaar bezit, en zelden
voor een goede prijs.

> - D66 gaat weer volop pleiten voor de staatkundig-bestuurlijke
> hervormingen, neemt initiatief tot internet-referenda e.d. Zie een
> voorbeeld als de gemeenteraad in Almere, waar zelfs de domste
> burgemeester van Nederland, VVD-Jorritsma, nog iets presteert.

Wat is er zo bijzonder aan de gemeenteraad in Almere?

Overigens vind ik referenda maar een heel erg gebrekkig middel om tot
betere beslissingen te komen. Het gaat eigenlijk meer om de discussie die
je er mee kunt aanzwengelen. Maar die discussie kan ook gesaboteerd worden
door zoiets als het optreden van de SP in het Europa referendum.

> - globalisering wordt uit de vocabulaire geschrapt, want is helemaal
> geen lineaire trend maar een golfprincipe, met vaak periodes van
> de-globalisering (aardig paginagroot artikel daarover een maandje terug
> in de Volkskrant, weekend), net als bij de kondratiefs.

Wat schieten we daar nou mee op? Globalisering is dat we nu onze spulletjes
in China laten maken. Het 'verbieden' van woorden is iets uit Huxley's
Brave new world, double-plus ungood om in die sfeer te blijven.

> - op media en cultuurgebied worden zaken die terugkeer van een verzuilde
> maatschappij bevorderen teruggedraaid, zoals het huidige omroepplan Van
> der Laan. De staat versterkt haar culturele unificatie en voert qua
> privatisering een model in zoals nu bij het onderwijs: aanlevering
> privaat, uitvoering publiek.

Hoezo bevordert het omroepplan de verzuiling? Het wordt juist mogelijk dat
andere media dan omroepen (kranten bijv.) ook TV-prgramma's kunnen aanleveren.

> - D66 wordt ook eens kritischer op het dossier Europa nu 2/3 van de
> bevolking de EU-uitbreiding etc afwijst.

Hoezo 2/3? 61.5% bij een opkomst van 62,8% en het referendum ging
voornamelijk over de vermeend dure euro en ander divers ongenoegen.

> - D66 gaat pleiten voor het drastisch terugschroeven van VVD- en
> PvdA-onderwijshervormingen. Alle aandacht zal moeten gaan naar
> kennisoverdracht, managementlagen zullen worden omgezet in
> onderwijsgevers of eruit gezet (fristri's kunnen bijv. straatagent
> worden).

Terugdraaien van onderwijshervormingen. Formuleer dat op een positieve
manier please, wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt. En hoe je
precies zo maar eventjes iedereen op de 'goede' manier aan het werk gaat
zetten.

> Het is toch te gek dat er zelfs niet zoiets meer is als De
> Agenda van Nederland (agenda voor de kennismaatschappij) die gedurende
> dit ultrarechtse kabinet is wegbezuinigd.

'De Agenda van Nederland'? Nooit van gehoord...

> - neocons en neolibs worden aangemoedigd om D66 te verlaten, zeker nu de
> VVD onder Verdonk de tweede partij van het land wordt - goed voor hun
> carriere, goed voor de resterende links-liberalen.

Etiketjes plakken op personen, wegpesten, niet de manier, Henk.

Bart