Antw.: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Apr 25 21:53:25 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

(veel knipjes)

> projectonderwijs? noemden wij dat. prima.

Projectonderwijs is bewerkelijk. Maar als het een competitie is dan ligt
veel al vast en is veel werk al gedaan. Dat scheelt nogal.

Ook individuele projecten zijn tegenwoordig makkelijker want niet alleen de
leerlingen gebruiken het internet, ook de leraar kan in principe
voortbouwen op ervaring met projecten elders.

> daar zit 'm nou net nog de kneep ( om maar weer eens theater aan te
> halen. ;)

Op zich zijn landelijk vergelijkbare toetsen best nuttig. Voor scholen,
leraren, leerlingen en ouders. Misschien moet je er zelfs in elk leerjaar
wel een paar hebben. Is ook een bepaalde vorm van onderlinge competitie
overigens. Talen zijn denk ik aardig geschikt. Exacte vakken neemt al wat
meer vrijheid weg in het curriculum, en de rest is misschien te
problematisch. Dubbele beoordeling, het werk van andere scholen, kost waar
het nodig is wel extra mankracht.

> dat is helemaal waar, maar heel moeilijk meet- en vergelijkbaar

Het gaat over mensen, dat is ook geen exacte wetenschap. Ouders en
leerlingen zullen gewoon kiezen waar ze het beste gevoel bij hebben.

De kille cijfers (vgl het jaarlijkse overzicht in Trouw) blijven natuurlijk
ook altijd wel een flinke rol spelen.

Bart