Antw.: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Apr 25 21:59:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 25-apr-2006, om 21:53 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Elma Ouwehand wrote:
>
> (veel knipjes)

> Projectonderwijs is bewerkelijk. Maar als het een competitie is dan
> ligt veel al vast en is veel werk al gedaan. Dat scheelt nogal.

o, as op mijn hoofd, ik lees nu pas dat je competities schreef en
geen competenties. ;)

onze school deed veel mee an dergelijke leuke en leerzame dingen.
veel theater, want we hadden een liefhebber in het docentencorps. en
natuur- en wiskunde, en opstellen en debatteren.

> Op zich zijn landelijk vergelijkbare toetsen best nuttig. Voor
> scholen, leraren, leerlingen en ouders. Misschien moet je er zelfs
> in elk leerjaar wel een paar hebben. Is ook een bepaalde vorm van
> onderlinge competitie overigens.

klopt

> Talen zijn denk ik aardig geschikt. Exacte vakken neemt al wat meer
> vrijheid weg in het curriculum, en de rest is misschien te
> problematisch. Dubbele beoordeling, het werk van andere scholen,
> kost waar het nodig is wel extra mankracht.

klopt ook
er zal dan iets anders voor moeten wijken. kan imo best.

> Het gaat over mensen, dat is ook geen exacte wetenschap. Ouders en
> leerlingen zullen gewoon kiezen waar ze het beste gevoel bij hebben.

en wat het aantrekkelijkst aangeboden wordt, en dan komt berenschot
weer kijken. ;/

> De kille cijfers (vgl het jaarlijkse overzicht in Trouw) blijven
> natuurlijk ook altijd wel een flinke rol spelen.

dat zeker. maar je hebt gelijk er kan meer en beter. gr elma