Democratie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Apr 25 17:17:28 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 25-apr-2006, om 16:14 heeft Fritz van Rikxoort het volgende
geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar ooit ook vrij lijsten uit die losvaste kiesverenigingen
> verwerden in zuilenland alras tot marionetten van politbureau's.

dat is wat ik de dinosaurussen noem.

> [...]
> kiesstelsel
> vervormde tot de ouderwetse voor-democratische regentenblokken,
> met ooit nog elk hun eigen zuil als vaste zekere achterban.
> Partijen maakten ons brede volksvertegenwoordende kiesstelsel
> net als in niet-verzuilde landen toch tot een partij-o-cratie,
> maar dan niet met twee blokken tegenover elkaar waaruit je nog kan
> kiezen.
> Hier maakten de confessionelen al dan niet met de sociaal-democraten
> steeds weer dezelfde dienst uit, ook nu weer na wat "paarse" jaren.

klopt
maar er gaapt een ontzettende machts- en informatiekloof tussen
politici, die hun speelveld dolle pret vinden en het kiezersvolk die
wel andere dingen te doen heeft.

> Met sheurtjes in hun macht door vrije kandidaten met voldoende
> voorkeursstemmen
> en kamerleden die hun kiezers dienden en niet hun partijbaronnen
> werd keihard afgerekend, wie het volk dient is dissident,
> onbetrouwbaar, kwerulant, niet goed snik, of (levens)gevaarlijk.

dus de kiezer kijkt wel uit om de nek uit te steken.
die vindt andere dingen belangrijker.

> Hoe doorbreken we ooit de macht van partijen...

wat mij verbaast is dat internet nog geen grote rol speelt in de
politieke wereld. tenminste dat denk ik. misschien is het ondergronds
een zeer potent machtsmiddel?

gr elma