Antw.: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Apr 25 17:09:07 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 25-apr-2006, om 13:21 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In het bedrijfsleven zijn er natuurlijk ook controlfreaks, maar
> daar heb je natuurlijk wel altijd nog het houvast van hoe je het
> doet t.o.v. de concurrentie.

in het onderwijs ook hoor. aantallen leerlingen en hun succes.
wordt deels bepaald onder de wachtende ouders voor de poort, en door
het aantal uitgereikte diploma's. maar dat laatste is onbetrouwbaar.
dat eerste trouwens ook. heb ik akelige voorbeelden van gezien.

> Maar meer to the point, ik las net toevallig een stukje op de site
> van onze Ursi Lambrechts: http://www.ursielambrechts.nl/news/item/
> Kwaliteitswaarborgen_voortgezet_onderwijs/
>
> Dat is een goed voorbeeld van hoe het juist de *goede intenties*
> zijn die de bron vormen van de regeltjes-ellende.

maar (ursie):

"Het oorspronkelijke voorstel van minister Van der Hoeven wordt door
deze wijzigingen op belangrijke punten aangepast. “Dat was hard
nodig”, aldus D66-Kamerlid Ursie Lambrechts: “onder het mom van
grotere vrijheid voor scholen gaf dit wetsvoorstel vooral veel
vrijheid om minder en minder goed onderwijs aan te bieden door minder
bekwame leraren.”
Eén van de wijzigingen betreft het inzetten van leraren voor vakken
waarin ze niet of onvoldoende bekwaam zijn. Minister Van der Hoeven
wilde de regels daartoe aanzienlijk versoepelen, maar op initiatief
van D66 heeft de Tweede Kamer besloten dat het lerarenteam betrokken
moet worden bij beslissingen om onderbevoegde of onvoldoende bekwame
leraren in te zetten en dat een bijscholingsprogramma opgesteld wordt
om eventuele tekortkomingen weg te werken."

bekwaam en bevoegd is niet altijd hetzelfde.

> Kaliteits-waarborgen voortgezet onderwijs. Klinkt op zich goed.
> Maar het zijn wel overbodige regeltjes. En ze zitten in de weg.
>
> Maak in plaats van dat soort regeltjes de werkelijke kwaliteit van
> het onderwijs zichtbaar, dus niet in termen van bevoegdheden,
> lesuren en geld, maar in termen van de beleving van leerlingen,
> ouders en docenten, in termen van resultaten en prestaties, in
> termen van aanwas van nieuwe leerlingen.

als dat eens betrouwbaar en niet manipuleerbaar zou kunnen. :)
misschien kan het ook. is mijn vak niet.

> Organiseer als structureel onderdeel van het onderwijs een veelheid
> van plaatselijke, regionale, landelijke en internationale competities

o, bah, competities. klinkt helemaal niet leuk. ;(

> die iedereen tot het uiterste motiveren om iets memorabels te
> presteren.

als dat zou kunnen

> Publiceer die prestaties (al dat spul komt tegenwoordig automatisch
> op een website natuurlijk), wat de leerlingen tot stand hebben
> gebracht, wees daar trots op. Het verschil tussen goed en slecht
> onderwijs zal snel duidelijk worden,

dAt weet ik nog niet zo zeker.
mijn school huurde gewoon een berenschot in, zagen eruit als 16+ ;)
en die probeerden dan gekleed in snelle pakken in een middagje al
onze neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. gênante vertoning was
dat brrrr.

en toen werd het logo van de school vernieuwd op het briefpapier, en
op de gevel.

> en 'slechte' scholen zullen er alles aan doen om de goede
> voorbeelden te volgen.

huren ook berenschot in, die mooie folders leert maken.

> Dat zou mijn aanpak zijn, laat men elkaar motiveren in plaats van
> onder curatele gesteld te worden door Den Haag, wat juist
> demotiveert en averechts werkt.

dat ben ik met je eens.
maar pr en zo is mijn vak niet, ik wantrouw het danig als het alleen
cosmetisch is.

gr elma