Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Apr 25 00:52:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Op 24-apr-2006, om 8:34 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> nee, denk ik.
> regels (door het parlement vastgesteld), lijken iets op te lossen,  (b.v
> controle op de uitgaven in de jeugdzorg), maar op het nivo van  de
> uitvoering/implementatie, veroorzaken ze hele dure en onzinnige  stapels
> papier.
> dat zijn dus verkeerde regels.

Nou ja, verkeerde regels ?? Het gaat niet mis met de noodzaak tot
controle, maar op de wijze waarop die wordt georganiseerd.
Aan de behoefte of noodzaak aan regels ligt het DUS niet maar aan de
bedachte oplossing, top - down en ja vooral met zaken die je op een
bureau zoal kunt vinden, idd, hele dure en onzinnige stapels papier.

Overigens, men kan dat bureaucratie noemen, maar in essentie is het een
verloederd politiek klimaat.

> snap ik. zo werkt het.
> maar iemand als Joke Hilgenkamp doet er goed aan buitenstaanders te
> wijzen op haar stapels.

Haar stapels zijn niet het probleem, maar de tijd die het (regel na
regel en zonder controle daarop) in beslag neemt. Een beter gebruik van
ICT zou al veel onnodig werk op kunnen lossen.

Overigens wordt de centrale vraag, vormt haar werk als zondanig wel iets
toe in de richting van een oplossing, maar niet gesteld. Is dat op
zichzelf al niet een 'maatregel' die volstrekt onnodig of overbodig is?

Henk Elegeert