Fwd: Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Apr 23 23:33:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

> [...]

Dat artikel geeft een nuttige blik op de werkelijkheid, maar de duiding
(cijfers, religie) spreekt me wat minder aan, en vooral mis ik hoe we er
concreet verbetering in kunnen brengen.

Ook de ombudsman (Alex Brenninkmeijer) is sterker in het verwoorden van
Kafka, het individu tegenover het apparaat, dan in het aangeven van hoe we
kunnen zorgen dat de menselijke benadering in de plaats komt van de
ambtelijke benadering.

Maar de ambtenaar is zelf ook een machteloos individu binnen het apparaat.
Regels en procedures snoeren onverbiddelijk de opties van de ambtenaar in,
de ombudsman had het ook al even over de frustaties met het eigen werk
binnen bepaalde diensten als ik me niet vergis.

Ik ben het dus volstrekt niet eens met Brenninkmeijer als hij van de
discussie over minder regels meent dat het een macro discussie is die
weinig betekenis heeft, een beetje window dressing is en dat de vraag is
hoe voer je de regels uit.

Lees het stukje van Joke Hilgenkamp (gezinsvoogd) in Trouw dat ik aanhaalde
eens en zeg eens hoe ze het beter kan doen. Niet dus. Ze zit vast.

Geef zo'n gezinsvoogd nou meer eigen verantwoordelijkheid, een eigen budget
dat z/hij naar eigen inzicht het meest effectief moet proberen in te
zetten. Uiteraard wel in overleg met de baas, die ook weer het budget
optimaal moet verdelen over de medewerkers. En de baas daarboven, net zo.
Tot aan het ministerie.

Net zoals overigens (dat zei ik al in eerder postings hier) ook alle
anderen meer eigen verantwoordelijkheid moeten krijgen in plaats
gemicromanaged te worden door regeltjes die ergens op een departement ooit
zijn bedacht. Wie iets doet wat eigenlijk niet goed is weet dat. Stel
mensen in staat om verantwoord naar anderen toe te handelen, en pak
vervolgens de mensen die andermans belangen bewust schaden flink aan.

Maar goed, over de ambtenaar met eigen bevoegdheden, daar zijn natuurlijk
ook risico's aan verbonden. Budget geeft macht en macht is uitgesproken
slecht voor het functioneren (i.t.t. gezag). Het werken in kleine teams van
wisselende samenstelling, incl. bijv. junior (trainees) en senior
(docenten, deskundigen) teamleden, en het vastleggen van situaties en
feiten (had ik het ook eerder over, film, foto, geluid) kan de ego's naar
de achtergrond drukken ten gunste van doelmatig teamwork.

Dat is mijn oplossing. Geef iedereen zo veel mogelijk eigen
verantwoordelijkheid (en de bijbehorende ondersteuning). En weg met 90% van
de regels. Los problemen waar ook maar enigszins op met mediation. De
ombudsman is zelf een goed voorbeeld van hoe het moet.

Bart